Svar: Søvn - ved ikke, hvad der er galt
15. december 2007
Alder:
18 mdr.
Kære Tine
Det lyder rigtig fint at I nu giver jeres dreng en lur dagligt. De fleste vil i hans alder have behov for at sove netop 2-3 timer i løbet af dagen og så ca sove 11 timer om natten. Ialt er søvnbehovet altså ca 13-14 timer. Det lyder således som om at det ikke er her, vi skal hente årsagen til jeres drengs opvågninger.
Derudover så tænker jeg at grunden til at at han vågner kan handle om hans alder. Når børn er omkring 1½ år, så begynder de at have mere fare-fornemmelse, altså at forstå at noget kan være farligt. Når jeres dreng kravler op på noget, så går det pludselig op for ham at han ikke er i stand til selv at komme ned, når han kravler op på en rutschebane og skal til at rutsche ned så mærker han uroen, der er langt ned. Han falder også og får en erfaring med sig om at han kan slå sig og det gør ondt. Og så har han også en begyndende bevidsthed om at I ikke er der hele tiden, at han kan blive væk fra jer, at I kan gå fra ham.
Alle dagens oplevelser skal bearbejdes i drømme og netop det at jeres søn oplever og har mere 'fare-fornemmelse' gør at hans drømme ændrer lidt karakter. Han har ikke deciderede mareridt, men drømme som lidt på samme måde giver ham en urolig søvn og kan gøre at han måske vågner grædende op.
Når man som jer har tvillinger, så kan man jo ikke lade være med at sammenligne - de har jo samme alder og hvis det handler om udviklingsfase, hvorfor så kun hos den ene og ikke hos den anden??? Men sådan er børn jo igen så forskellige og måske jeres dreng er lidt mere følsom og tænksom end jeres datter. Måske han reagerer lidt mere på vuggestuestart osv. det kan jo sagtens være en blanding af både alder og alt det nye der sker i løbet af dagen.
Det er generelt en god idé at putte barnet der hvor man ønsker at barnet skal sove. Jeg synes derfor at I skal putte jeres dreng i hans seng, så han ved at det er der han skal sove og forbinder dette med noget trygt og rart. Hvis han så om natten vågner og er ked af det, og det ikke er muligt at få ham til at komme videre i søvnen, så er det at han må komme ind til jer. Men som udgangspunkt skal I forsøge at betrygge ham i at sove i hans egen seng. Netop hans alder gør at han meget hurtigt vil foretrække at sove i soveværelset og det gør det svært at få ham ud derfra igen. Når I så samtidig forstyrrer hinanden mere en det giver ro, så er der jo ingen idé i det.
Jeg foreslår derfor at I putter ham i hans egen seng og når han så vågner om natten, så prøver I at berolige ham, give ham et knus og se om han kan sove videre, hvis han er utryg og har brug for at være i nærheden og vide at I er der for ham, så kan alternativet til at ligge i dobbeltsengen være at tage ham med ind i soveværelset og lad ham sove på gulvet. I kan stadig berolige ham med jeres stemme, en hånd ud af sengen osv. når det er nødvendigt, men I har jeres seng for jer selv, og han kan karte rundt som han har behov for uden at genere jer.
I takt med at han bliver ældre vil han selv kunne komme ind til jer, når han har behov om natten og på den måde vil en madras på gulvet være en god overgang til at kunne sove hele natten på sit eget værelse og samtidig være signalet om tryghed om at I er der, når han har behov. Også søster kan jo lægge sig der, hvis behovet opstår og de kan på den måde også have hinanden:o)
Hvis det er drømme som vækker ham, så vil det være godt nogle gange at give lidt at drikke. Det er som om at det at få lidt vand eller nogle gange lidt mælk, kan få barnet videre i søvnfasen og dermed bagefter lægge sig ned og sove videre stille og roligt.
Jeg håber at min uddybning i dag hjælper jer lidt videre til at forstå hvad der sker og hvordan I kan betrygge jeres søn i at komme videre i søvnen. Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske