Brev:
Spiseproblemer - 5 mdr.
15. december 2007
Alder:
5 mdr.
Spiseproblemer - 5 mdr.
Vores datter er nu ca. 5½ måned.
Vi havde i starten store problemer med hendes mave og afføring, som ikke fungerede. Trods det at hun i starten var brystbarn.
Hun har fået flaske fra hun var 1 mdr. og som jeg tidligere har skrevet har vi haft og har stadig kvaler med det.
Hendes protest mod flasken er dog blevet mindre men hendes indtag er absolut i underkanten. Hun drikker ca. 450-650 ml om dagen fordelt på 3-4 flasker i døgnet og ca. 20-40 ml. i forbindelse med hendes 2 måltider. 1 gang grød ca. ½-1 dl. og 1 gang mos ca. ¾ dl. 650ml er på de helt fantastiske dage og der skal jeg ”arbejde” for det, ved at skifte stilling med hende og gå rundt med hende på armen imens hun drikker.
Hun vejer 10 kg og er 70 cm lang. Hvordan hun overhovedet kan nå den størrelse med det hun indtager fatter jeg faktisk ikke. Så i bund og grund er jeg jo godt klar over at hun ikke sulter, men det piner mig at hendes forhold til det at spise er så dårligt og er bange for at det skal sætte sig
Ud over hendes stærkt begrænsede glæde ved flasken, så virker det som om at hun protesterer når hun får skemad.
Jeg kan tydelig se, at hun absolut ikke synes at grøntsagsmos er sagen og hun ustøder højelyde. Jeg laver hjemmelavet grøntsagsmos på gulerødder og broccoli og må indrømme jeg synes det smager fantastisk. Det er lige før det er sødere end den frugtmos jeg laver til hende.
Nu virker det også som om hun brokker sig ved grøden med mos og så er det jo lige før alt mad, flaske som ske, er noget hø.
Efter hun er begyndt med skemad er hendes mave igen kommet på en prøve.
Fra at fungere fint med daglig afføring på 2x2 ml. laktulose og NAN HA, så er vi oppe på ca. 8-9 ml. laktulose og afføring hver 2. måske 3. dag nu hvor hun også får skemad.
Derfor er jeg ret obs på at hun ikke får for meget grød, men lægger vægt på at hun også får noget grøntsagsmos/frugtmos til maven.
Hendes begrænsede væskeindtag gør jo heller ikke hendes mave bedre, men vi forsøger at hælde væske i hende ved hver lejlighed vi har. Hun bliver også budt vand i tudkop og drikker også af den, men begrænset.
Der virker også som om, at hun endnu ikke helt har fattet det der med at bringe maden tilbage i munden. Grød og mos ryger oftest ud igen hvor jeg så må skrabe det op og give hende det igen. Jeg har forsøgt at give hende meget små kogte pære stykker og men de ryger også ud igen.
Slutteligt skal det siges, at hun netop i dag har fået 2 tænder i undermunden, eller vi har i hver fald lige opdaget dem.