Svar: Spiseproblemer - 5 mdr.
15. december 2007
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Jeg kan ikke rigtigt se at du stiller mig noget spørgsmål, så jeg går ud fra, at det du gerne vil vide, er om din datters indtag er okay og at du gerne vil støttes i at det I gør er rigtigt?
Og det er det, kan jeg så starte med at sige. Som du skriver, så har din datter en meget flot vægt og længde, hun vokser rigtig godt og lyder til at trives. Du må derfor tro på at hun får, hvad hun har behov for og at hun har en naturlig og sund evne til at regulere det selv. Hun optager tilsyneladende næringen fra mælken rigtig godt og behøver derfor ikke så meget for at tage på, det er jo dejligt. Væske har hun dog stadig behov for og her tænker jeg at vand er vigtigt.
Du skriver at I giver hende vand af tudkop mellem måltiderne og mme til måltiderne. Derudover får hun også mme af flaske samt både grød og grøntsagsmos.
Min umiddelbare tanke er, at du skal forsøge at nøjes med at give hende mme af flaske og hun må meget gerne få flaske lidt mere end 3-4 gange i døgnet, når hun kun er 5 måneder. Det betyder ikke så meget, hvorvidt der ryger 50 eller 200ml ned, hver gang, men jeg synes tilbuddet skal være der. Sammen med maden synes jeg du skal tilbyde hende vand, jeg tænker at det må være irriterende for hende altid at få smagen af mme uanset om det er af kop eller flaske og at hun ligesom skal forbinde flasken med det og det at drikke af kop, med at få vand.
Derudover tænker jeg at det vil kunne påvirke hendes lyst til skemad, hvis hun får vand at drikke ved siden af. Prøv når du giver hende maden, at hjælpe hende med at holde fokus omkring det at spise. Da hun er en stor pige er hun måske også en stærk pige? Og jeg tænker at hun måske hører til dem, der allerede nu kan sidde i høj stol imens hun får sin mad. Prøv derfor at sætte hende der, sæt dig foran hende, så I har øjenkontakt, hold maden i din ene hånd og skeen i den anden. Fang hendes blik og brug din mimik og dine lyde, mmm mam mam mam, dejlig mad, åbne munden (lad hende spejle sig i dig), ind med maden, mmm mam mam, ny ske og forfra. Hele tiden og i en jævnstrøm, så hun fanger hvad det drejer sig om.
Når hun mister fokus, bliver opmærksom på noget nyt, storebror der kommer f.eks. så bekræft hende i det "Ja der kommer Søren" eller hvad han nu hedder, bed ham evt stille sig bag dig, hvis han forstyrrer, giv hende lidt vand og fang hendes kontakt igen og atter forfra mmm mam mam osv.
Det er rigtig godt at du laver grøntsagsmos til hende og super at du selv synes det smager fantastisk, det er jo netop også de signaler ud skal sende til hende, så der er ikke andet at gøre en at blive ved.
I kan evt. prøve at udnytte at give hende flaske tidlig morgen og sen aften, hvor hun sover og måske derfor ikke protesterer så meget og derfor kan spise en større mængde.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen: Flaske, kan evt. spise den mere eller mindre i søvne og sove lidt videre derefter
Formiddag: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost: Grød af ris, majs, hirse, boghvede. Når I nærmer jer 6 måneders alderen så kan du forsøge med lidt havregrød eller øllebrød. Evt. frugtmos på grøden, vand af kop
Puttes til middagslur med flaske
Eftermiddag: Flaske
Aften: Grøntsagsmos og i takt med at hun nærmer sig 6 måneders alderen så må du gerne forsøge med de lidt mere smagfulde grøntsager, f.eks. lave en rodfrugtsmos, bruge bruge lidt forskellige kål, porrer og lignende, som har kraftig smag. Vand af kop
Puttes til natten med en flaske
Sen aften: Flaske, kan spise den i søvne
Med hensyn til afføring, så er det vigtigt at I sørger for at holde hendes mave igang og det er godt at fortsætte med laktulose. Hvis I kommer op over 10 ml, så synes jeg I skal drøfte med lægen om movicol kunne være interessant for jer at forsøge... Ellers tænker jeg at det er rigtig godt, at du forsøger at sammensætte kosten, så det så vidt muligt ikke stopper maven.
Væske er som du siger en vigtig faktor og I må give hende så meget vand som muligt.
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Som sagt lyder det som om at du allerede gør dig mange gode overvejelser og det virker også som om at jeres din datter trives. Forsøg ikke at tage sorgerne på forskud, når din datter bliver 6 måneder er der mange flere muligheder for at gøre skemaden interessant - hun kan få meget mere variation, brødskorper i hånden osv. som hun sikkert vil nyde.
Fortsat held og lykke og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske