Svar: Far, mor og søn - relationer
15. december 2007
Alder:
2 år, 7 mdr.
Kære Line
Din dreng har brug for sin far nu og du skal se det som noget godt, noget naturligt og noget rigtig positivt. Jeres søn har i kraft af at være en dreng, behov for sin far, faderrollen at spejle sig i og han nyder de lidt vildere lege. Det er også lege der falder mere naturligt for din mand, fordi han kender den verden - drengenes verden og vi kommer ikke uden om at der er forskel på drenge og piger, forskel på mænd og kvinder og vi giver vores børn noget forskelligt.
Jeg kommer hos en familie, som har tre skønne piger, 3 lyserøde høns, der elsker balkjoler og prinsesseskørter osv. Som far i den familie, så bliver det nogle gange for meget med alt det lyserøde, men faren går på jagt og når han har skudt et dyr og kommer hjem med det, så tager ham pigerne med ud og de skal hjælpe med at partere det! Det han giver sine piger er modspil til alt det pigede, alt det feminine, han lærer dem nogle andre ting, giver dem også nogle mandlige værdier og det synes faktisk det er spændende.
Du skal ikke lege som din mand gør, du skal i stedet finde ud af, hvad det er du kan give din dreng, hvordan kan du give ham det feminine modspil. Ofte handler det jo om følelser, ikke konkurrence og lege med styrke og kamp, som mænd ofte leger, men f.eks. lege, hvor man deler, lege om at hjælpe hinanden, samarbejde osv.
David har altså ikke brug for at du forsøger at være som hans far, men at du er dig og giver ham det du kan give ham i kraft af at du er mor. Der vil være perioder, hvor han er mere afhængig af mor, der vil være perioder, hvor han har mere brug for far og det skifter hele tiden årene frem. Det er sundt og helt naturligt.
Det er også helt naturligt at en dreng på 2-3 år har brug for at lege sammen med nogen. Fra at lege ved siden af andre, så leger han nu mere med andre og en rigtig god leg for jer to, kunne være at lege køkken og kaffeselskab.
Børn, både drenge og piger elsker simpelthen et lille køkken med gryder, potter og pander, piskeris og skeer, og plastik mad. Mad som ligner det vi normalt spiser og så et kaffestel, kande, kop og tallerkener. Det at lege at man laver mad og serverer maden for en anden (ofte den voksne) er en rigtig god leg og en leg som du sikkert godt vil kunne lege.
Det vil også være rigtig godt at du tager ham med i dagligdagen. At du lader ham hjælpe med vasketøjet, at du lader ham hjælpe med at dække bord, lave mad, bage boller osv. Ikke at din mand ikke også kan gøre det, men som sagt er ofte netop disse ting, hvor man samarbejder og hygger sig med at gøre noget sammen en mere kvindelig ting, end mændende tumlelege og konkurrencer om hvem der er stærkest.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre og at du får en rigtig god dag. Rigtig god jul til jer alle 3:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske