Svar: Stoppe med modermælkserstatning
15. december 2007
Alder:
12 mdr.
Kære Lotus
Da din datter får mælk af kop, så lyder det som en rigtig god idé at du nu stille og roligt udskifter dette med lidt sødmælk eller letmælk og på den måde stopper modermælkserstatningen. Brug også almindelig mælk i maden.
Det anbefales at man giver børn i 1-3 års alderen letmælk, med mindre din datter er meget spinkel og har brug for den ekstra fedtmængde fra sødmælken. Du kan evt. i overgangsfasen lave en blanding, så du giver hende letmælk af kop, men fortsat køber sødmælksprodukter, når du køber yoghurt og lignende, eller gøre modsat... Men altså ellers letmælk i alderen 1-3 år.
Du kan roligt gå væk fra modermælkserstatning fra den ene dag til den anden, har du noget tilbage så bruger du det naturligvis op, men herefter er det så slut med det.
Med hensyn til vitaminer, så kan du også fortsætte med dette indtil du ikke har flere tilbage og så kan du overgå til en multivitamintablet, hvis din datter kan tygge det. De fleste børn skal være 1½ år inden de helt kan finde ud af dette, men hvis du knækker den i kvarte så går det måske. Nogle vælger at gå over til ACD-dråber i en overgangsperiode, men det er ikke noget du skal.
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig god jul til jer også :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske