Svar: Træt, irritabel og uden appetit
16. december 2007
Alder:
3 år, 3 mdr.
Kære Ermelin
Som du beskriver din dreng, så lyder det jo umiddelbart som om at der er et eller andet som tynger ham. Det kan naturligvis godt være den ændrede struktur derhjemme, at lillesøster nu skal afleveres, at jeres humør ikke er det bedste, at tingene er lidt mere stressede end tidligere osv... det kan naturligvis påvirke ham og det er rigtig godt at I forsøger at gøre noget ved det.
Men når det er sagt, så lyder det jo også som om at han har ændret sig i børnehaven og derfor tænker jeg at I måske skulle prøve at tale lidt med ham om, hvordan han egentlig har det. Han er stadig så lille, at han naturligt har svært ved at tale om sine følelser og sætte ord på, det er noget man arbejder med helt op i skolen, men I kan godt forsøge.
Prøv at tale med ham om hvad der gør ham glad, hvad der gør jer glade, hvad der gør lillesøster glad osv. Prøv så også at tale med ham om hvad der gør ham ked af det, hvad der gør lillesøster og jer kede af det. Prøv at spørg lidt ind til de andre børn i børnehaven og se om I på den måde kan få åbnet lidt op for, hvad han går og rumsterer med.
Der findes nogle små børnebøger som er udgivet på Maaholms forlag. De kunne være noget for jer - der er en hel serie, som handler om følelser f.eks.: "Jeg er genert", "Det er uretfærdigt", "Når jeg er i dårligt humør", "Når jeg bliver mobbet", "Jeg er noget særligt", "Jeg er ensom", "Jeg keder mig", "Jeg er glad". Du kan finde "Jeg er genert" i min bogguide.
Jeg tænker at det vil være relevant for jer at bruge bøger som disse og tale lidt med ham ud fra det. Det at læse om tingene hjælper ofte børn, det er lidt lettere at tale om andre end om sig selv og på den måde kan man godt få børn til nogle gange at sætte lidt ord på.
Jeg tænker at der er en naturlig sammenhæng imellem hans irritabilitet, træthed, manglende overskud og det faktum at han spiser sparsomt. Hans blodsukker har brug for at være stabilt for at han har det godt og har energi. Men for at få ham til at spise igen, er I nok nødt til at finde ud af, hvad det er han tumler med.
Jeg håber at ovenstående vil hjælpe jer videre med det. Jeg tænker også at du måske skulle overveje at søge en anden plads til jeres datter, hvis det at hun er, hvor hun er, påvirker jer alle så meget. Det lyder jo ikke optimalt. Jeg ved godt at det er svært med pladser og at man i nogle kommuner skal være heldig i det hele taget at få en plads, men familien skal jo også trives og måske en vuggestue ville være bedre for jer alle...
Ha en rigtig god jul, nyd det og pas godt på hinanden:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske