Svar: Vågner ofte om natten og vil ind til os
16. december 2007
Alder:
14 mdr.
Kære Lone
Når man er 14 måneder gammel, så sker der rigtig meget rent udviklingsmæssigt. Det er både motorisk - at jeres datter sandsynligvis er begyndt at gå mere rundt på egen hånd og derfor har en naturlig fysisk uro i kroppen, men dertil kommer jo så også at hun jo nu oplever meget mere af verden. Alle oplevelser i dagligdagen skal bearbejde i drømme. Det at have en fysisk motorisk uro giver i sig selv en urolig søvn, men det at være i dagpleje, blive afleveret, opleve at du går, at kunne bevæge sig mere omkring på egen hånd osv. giver en del mental uro, dermed flere drømme og dermed mere urolig søvn.
Samtidig tænker jeg dog også at det har stor betydning at hun også har haft problemer med sine ører. Selvom hun måske ikke virker plaget af det i øjeblikket og at penicillinen har virket godt, så er det sådan at kroppen husker og hun har ganske givet haft mange nætter, hvor hun lige er faldet i søvn og så er blevet vækket af et smertende jag i øret og så er vågnet af dette.
Det er ofte som om at denne erfaring sidder i kroppen og den følger barnet længe. Man kan et eller andet sted måske sammenligne det lidt med stress. Hvis man som voksen har oplevet den ekstra hjertebanken og utilpashed det giver, hvis man har haft rigtig stress, ja så skal der ikke ret meget til, man skal ikke opleve særlig meget af de samme symptomer, så reagerer kroppen meget voldsomt og igen er det som om at kroppen husker.
Jeg tænker derfor at grunden til at jeres datter sover rigtig dårligt i øjeblikket er et sammensurium af forskellige ting - hendes alder, hendes udvikling, start i dagpleje og det at hun har haft mellemørebetændelse.
Det bedste du kan gøre er at være der for hende, forsøge at få hende beroliget og hjulpet videre i søvnen. Du skal naturligvis overveje, hvad det handler om, når hun vågner. Hvis det er drømme, så kan hun måske godt komme videre i drømmen uden din indblanding og skal således have lov til at ligge og småklynke osv. fordi det er en del af drømmen. Andre gange vil det være nødvendigt at du tager hende op, giver hende en tår vand, fordi det holder hende lidt til virkeligheden og så forsøger at få hende til at sove videre i sin egen seng igen.
Det kan være en god idé at I lader far forsøge sig om natten, da det jo godt kan lade sig gøre, når du ikke er til stede. Hvis du således ikke viser dig om natten, så vil hun måske acceptere at sove selv...
Og så er det jo også sådan at det nogle gange vil være sådan at det kun er mor og tæt fysisk kontakt med mor, der i en periode kan få barnet til at sove. Og så må det være sådan. Igen kan du forsøge om du måske kan nøjes med at sidde lidt hos hende, vugge hende lidt osv. og ellers må hun ind i soveværelset. En mulighed kunne måske så være en madras på jeres gulv, så hun sover i nærheden, oplever at hun rent faktisk kommer ind tiljer, uden at ligge i smørhul. Det kan være lettere at komme tilbage i egen seng fra en madras på gulvet.
Du skal naturligvis være der for hende og give den tryghed og nærhed som hun har behov for, men samtidig også forsøge at bibeholde de gode sovevaner, der handler om at hun skal falde i søvn i sin egen seng og forbinde dette sted med at sove. Prøv derfor at holde fast i dette og lad være med at tage hende ind til jer for hurtigt. Jeg ved at du er træt og det er den nemmeste løsning, men netop juledagene kan måske godt bruges på at ændre dette, så I alle er klar til en ny hverdag til januar:o)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske