Svar: Søvn og natamning...igen, igen
17. december 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Signe
Det lyder som om at din mand har fat i noget af det rigtige, det lyder nemlig som om at jeres dreng godt kan have problemer med sin mave. Du fortæller at han som lille havde kolik og at han også har reageret dårligt på at få grød om aftenen. Hvis han har lidt umodne tarme, så kan det sagtens tænkes at skemaden og grøden har givet mere uro en ro om natten.
Generelt anbefaler jeg at børn netop ikke begynder med skemad om aftenen, men starter i løbet af dagen, netop fordi at tarmene ellers skal arbejde på højtryk hele natten, for at nedbryde grøden. Har man en dreng der i forvejen har lidt svært ved at nedbryde maden, ja så vil det naturligt give mere uro om natten at få grød om aftenen.
Når det er sagt, så skal han dog også have noget at spise og det lyder som om at det går fint med det. Jeg kan se at han er igang med rugbrødshapsere osv. så han er godt igang med familiemaden og det er fint. I skal naturligvis sikre jer at han ud over mad i stykker også fortsat tilbydes mos, så I er helt sikre på at han får, hvad han kan spise. Det kan være en god idé i en overgang at tilbyde lidt frugtmos som dessert efter aftensmaden eller give ham en banan inden han skal sove. Frugtmos ligger ikke så tungt i maven, men fylder alligevel lidt og banan skulle indeholde nogle stoffer, som får barnet til at slappe af, så han lettere finder roen...
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning
Morgen 8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: Frugtmos eller frisk frugt, evt. ½ bolle at sidde og gnaske lidt i. Vand af kop
Sover formiddagslur
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskellig smørbar pålæg og ved siden af grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop
Ammes evt. og puttes til middagslur
Eftermiddag 15-16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt eller frugtmos, en gang imellem kan han også få en portion flerkornsgrød eller lignende her, evt. med lidt frugtmos på, vand af kop.
Aften 18: Mere og mere familiemad, ris, pasta, kød, fisk, sovs, grøntsager, Igen både mad i stykker og mad som er moset, mad som smager af noget. Udgangspunktet er det I andre spiser og får I noget en dag, som han ikke kan spise, så vil det være okay at han får et glas med grøntsagsmos... Vand af kop.
Evt. lidt frugtmos eller banan, mælk af kop
Ammes og puttes til natten ca 20
Sen aften 23-24: Ammes evt. igen
Det vil normalt være sådan at barnet i 8 måneders alderen går fra 4 til 3 amninger og dette vil være nok til at sikre barnets mælkebehov og vil samtidig give plads til at barnet spiser mere mættende og mere sufficient kost. Dette er netop vigtigt for også at sove godt om natten - netop at indtaget om dagen er i orden.
Jeres dreng behøver således rent ernæringsmæssigt ikke længere mælk om natten og det er fint at far tager over og forsøger at lære ham at undvære dette. Det er også okay at jeres søn brokker sig over det, men han skal naturligvis ikke være ulykkelig.
Derudover tænker jeg at jeres dreng jo nu er i separationsfasen og det betyder at han har brug for at se jer, for at vide at han ikke er forladt. Han har i øjeblikket rigtig meget behov for at vide at I er der og vil naturligt i kraft af sin alder være mere pylret og krævende i forhold til kontakt. Derfor kan det være en lidt svær periode at drosle amningen ned, men det er vigtigt at du gør det og sørger for at han ikke spiser hos dig hele natten igennem.
Amning inden aftenputning er helt relevant og man kan også godt forsvare at amme sen aften inden du selv går i seng, mod at du så ved, at han har fået og ikke behøver yderligere om natten. Her kan far så tage over med god samvittighed.
Udover separationsfasen og behovet for at have jer i nærheden, at kunne se jer for ikke at føle sig forladt, så handler hans natlige uro og vægring mod at sove, også om at han motorisk er rigtig godt igang. Du fortæller at han nu er begyndt at bevæge sig mere hen over gulvet og han øver sig i at blive motorisk bedre - han øver sig både dag og nat - både vågen og sovende. Han har derfor en naturlig fysisk uro, som gør at han har svært ved at slappe af. Jo mere han øver sig om dagen, jo bedre bliver han til det og jo mere han mestrer det, jo mere ro vil der efterhånden komme på ham om natten. Indtil han mestrer dette, så må I hjælpe ham med at blive lagt i en god stilling, så han atter finder roen (selvom det er kortvarigt) og så putte ham igen og igen og igen - uden at give ham bryst, bare hjælpe til stillingsskift og beroligelse.
Det er hans alder og hans udviklingsfase som således også spiller ind. Det er også derfor I netop oplever ham som mere pylret. Der er således flere faktorer, som I skal tage hensyn til, når I skal lære jeres dreng at sove og at falde i søvn.
Jeg håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke, det lyder som om at I er godt på vej:o) God jul.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske