Brev:
Sove i egen seng igen
17. december 2007
Alder:
16 mdr.
Sove i egen seng igen
Kære sundhedsplejerske
Jeg har brugt siden her, til at få svar på spørgsmål, der kan dukke op for en mor... og har fået mange svar ved bare at læse andres breve.. så tak for en god brevkasse…
Og nu har jeg en situation herhjemme, som jeg ikke rigtig ved hvordan jeg skal gribe an, og som jeg ikke umiddelbart kan læse mig til. Jeg har en søn på 16 måneder, som alt for længe har fået lov til at komme ind i vores seng, når han vågner om natten. Silas som han hedder, har efter han er startet i vuggestue, været hårdt ramt af sygdom. Han har haft halsbetændelse, lungebetændelse, har nylig fået konstateret en medfødt hjerte fejl, har igen fået konstateret astma bronkitis, han har fået udslæt pga. han ikke kan tåle penicillin, og så har han ofte de klassiske forkølelser, opkast, diarré og øjenbetændelse.
Silas bliver altid lagt om aftenen i sin egen seng, og før i tiden har vi kunne køre vores putteritual- gå op på hans værelse, lægge ham i sengen, med sut og putteklud - læse for ham og gå ud, så fandt han selv ro til at falde i søvn. Men det ændrede sig omkring de 12 måneder, han græd sådan når vi gik ud af værelset. Så nu, når vi har læst for ham, bliver vi siddende i en stol ved siden af ham, til han falder i søvn.
Det tager oftest omkring en halv time, men kan nogen gange, tage op til en time. Han ligger sommetider og snakker, og rejser sig op i sengen?? Han kommer i seng mellem kl.19-19.30, når han begynder at gnide øjne og putte op ad os. Hvad kan man gøre anderledes ved putning? Eller tager det bare så lang tid i den alder at putte?
Når så han er puttet, sover han en 2-3 timer i egen seng, og så vågner han, og vil gerne ind til os i vores seng. Det er vi ved at være lidt kede af, da vores voksen-tid ryger + at det besværliggør vores sexliv. Så vi ville meget gerne have, at han skal til at sove i hans egen seng hele natten igen, for det har han gjort inden han startede i vuggestue, 11 mdr. gammel. Men vi ved ikke hvordan vi skal gøre det.
Vi har prøvet her for 2 måneder siden, planlagde en uge hvor vi skulle bruge natten med at sidde inde hos ham. Men når han vågner for 3. gang, og klokken kun er 2 om natten, og man sidder hos ham 2 timer, giver man til sidst op, for vi havde svært ved at se at vi overhovedet kommer nogen vegne. Så har du nogen forslag til hvad man kan gøre, når han vågner?? Sidde inde hos ham er måske godt nok?? Hvor lang tid tror du der går før dette evt. bærer frugt?? Hvornår kan man satse på at han kan sove lidt bedre for sig selv??
Jeg kan lige fortælle at han ellers er en rigtig dejlig og glad dreng, som stortrives hjemme og i vuggestuen. Han har en rimelig fornuftig appetit, og spiser derfor også varieret.
Håber du har nogen fifs eller forslag, for vi har virkelig brug for at få at vide hvilken retning vi skal bruge vores kræfter…
Hilsen de fortvivlede forældre