Svar: Søvn og mad - 5 mdr.
17. december 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Ditte
Dejligt at høre at du har fået noget ud af "Sov igennem uden gråd". Forsæt endelig de gode vaner:o)
Planen for dagen ser umiddelbart fin ud og jeg kan se du fortsat ammer en del og det er helt okay. Jeg tænker at jeres næste projekt, når Mathias nærmer sig de 6 måneder, skal være at fjerne amningen om natten kl 02, så I alle får lidt flere sammenhængende nattetimer, - det vil gøre jer godt. Rent ernæringsmæssigt siger man at børn ikke har behov for mælk midt om natten mere, når de er 6 måneder gamle, og som planen ser ud hos jer nu, så tænker jeg at det lyder fint og som om at det ville passe godt hos jer. Han spiser fint med skemad 2 gange dagligt og lyder til at have en god og naturlig evne til at regulere.
Som din plan lyder og måden det fungerer på hos jer i øjeblikket, så lyder det passende med det 3 måltid skemad, når Mathias er ca 6 måneder gammel og det vil som du skriver, være helt rigtigt at du så begynder med lidt havregrød eller øllebrød som morgenmad.
Fra 6 måneders alderen kan du også variere indtaget af grøntsager og han må her få stort set alt. Det vil derfor være en rigtig god idé at du her begynder at lave grøntsagsmos af rigtig mange grøntsager og det er vigtigt at maden smager af noget. På det tidspunkt må I også meget gerne begynde at bruge lidt kogt kød og fisk i grøntsagsmosen. Og jeres drengs mad skal således til at tage meget mere udgangspunkt i den mad I andre spiser. Hvis I f.eks. får frikadeller, almindelige eller fiskedeller, så kan han sagtens spise lidt af det inderste af en frikadelle. Du kan mose det ned i hans grøntsagsmos. Hvis I laver lidt sovs med sødmælk, så må han faktisk også gerne få lidt af dette på sin grøntsagsmos.
Ofte er rodfrugter rigtigt godt, da de har en kraftig smag. Idéer til grøntsager kan være: Forskellig slags kål - savoykål, grønkål, rosenkål mv., ærter, majs, grønne bønner, porrer, tomat uden skræl, avokado, squash, selleri, spinat, persillerod, pastinak osv.
Han må som sagt fra 6 måneders alderen få alle grøntsager dog er det sådan at i spinat, selleri, fennikel og rødbede er nitrat. Det betyder at netop disse 4 grøntsager ikke bør udgøre mere end 1/10 af retten eller gives hver 14 dag. Det skal ikke afholde dig fra at bruge dem engang imellem, netop fordi det smager og det vil han sikkert kunne lide.
Hvis I spiser kylling, laks, torsk osv. lavet i ovn, så kan han også sagtens få lidt af dette. I kan også bruge lidt tun fra dåse, makrel, rogn osv. det er okay og det kan være lettere at få fisk i grøntsagsmosen på den måde.
Så for at komme rigtig godt igang med grøntsagsmosen fra 6 måneder, så vil det altså være rigtig godt, hvis du nu kunne begynde at introducere ham lidt mere for grøntsager og mindre for grød. Det er også vigtigt for at holde maven igang. Start med mos af kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, squash, ærter og lignende mere milde grøntsager - kog og bland lidt på kryds og tværs så du finder ud af hvad han kan lide. Hvis han tydeligt er mest til grød, så brug evt. en risgrød som bund og giv ham lidt grøntsagsmos på som topping - det kunne f.eks. være lidt gulerods eller ærtemos...
Jeg synes du skal variere det lidt så han nogle dage får grød til frokost og andre dage grøntsagsmos. Grød bør max udgøre to af dagens måltider, resten bør være grøntsagsmos.
Omkring 7 måneders alderen begynder man ofte med det 4 skemåltid som så ligger om eftermiddagen.
Jeg anbefaler normalt at man først begynder at give barnet brødskorper og lignende i hånden fra 6 måneders alderen. Dette handler om at barnet indtag af gluten fortsat ikke skal være for stort. Gluten kan hos disponerede mennesker fremkalde sygdommen cøliaki. Gluten findes i hvede, rug, byg og havre og indholdet i hvede er betydeligt større end i de andre tre kornsorter.
Man mener at introduktionstidspunktet og mængden af gluten har betydning for om sygdommen udvikles og sundhedsstyrelsen anbefaler at man derfor ikke giver børn glutenholdig mad før 6 måneders alderen og herefter kan indtaget stige gradvist. Netop derfor først brødhapsere, havregrød, øllebrød og flerkornsgrød fra 6 måneders alderen.
Det anbefales at du giver ham jerntilskud, når han bliver 6 måneder, da han bliver ammet. Børn som får min 400ml modermælkserstatning dagligt behøver ikke få jern, men børn som ammes skal have jern hver dag. De bliver ikke dækket via kosten.
Det vil også være godt at du forsøger at holde hans maven igang. I første omgang ved netop at variere kosten og tilbyde ham både grød og mos, men hvis dette ikke er nok og afføringen er hård, så er det godt at give ham laktulose. Hvor lang tid der går imellem afføringerne er meget forskelligt. Når børn begynder på skemad vil det dog normalt være godt at der ikke går mere end ca 3 dage imellem, men igen skal du se på hvordan afføringen ser ud og hvordan din dreng har det, gør det ondt på ham, trives han, er han ked af det osv.
Jeg håber jeg kom igennem det hele, ellers så spørger du jo sikkert igen:o)
Rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske