Brev:
Spørgsmål ang mad
17. december 2007
Alder:
3 mdr.
Spørgsmål ang mad
Hei Helen
Min datter fyller 4 mnd den 21 desember, og helt fra fødsel har hun spist utrolig mye. Hun veide 3120g når hun ble født og i dag veier hun ca 7.1 kg. Jeg ammet på et bryst (hun ville ikke ta mitt venstre bryst) frem til 7 uker men etter det var jeg nødt til å oppgi, hun spiste simpelthen for mye.
Vi begynte med å gi ca 130 ml MME (Nan1) men det spiste hun på 10 min så vi ble nødt til å gi mer. Frem til ca for 3 uker siden har hun spist opptil 230 ml pr måltid (4-5 måltider om døgnet), men de siste ukene måtte vi øke mengden. Dvs at nå kan hun spise opptil 300 ml pr måltid. Er dette normalt?
Hun har tydligvis et stort matbehov, men jeg er bekymret for at hun kanskje får for mye melk.
Hun har alltid vært veldig snill og sover egentlig godt.
Dagen ser ca slik ut;
ca 06-07- Lykke våkner og får melk
Sover noen timer til
ca 11 - Får flaske
Puttes i barnevognen og sover normalt 2-3 timer
ca 15.30-16- Får flaske
Puttes i barnevognen og sover ca 1 times tid
ca 19.30-20- Får flaske
Puttes i sengen for nattesøvn
Det er spesielt det siste måltidet før nattesøvnen hvor jeg føler hun spiser ekstra meget, kan jeg evt begynne med vælling selvom hun ikke har fyldt 4 mnd enda?
Når vi legger henne ved 20 tiden sover hun jo ca 10-11 timer igjen før hun våkner og vanligvis trenger hun ikke melk om natten. Hun har sovet gjennom ca 1 1/2 mnd nå.
Jeg er faktisk ganske rådvill når det gjelder mat og når jeg skal begynne å gi henne noe mer enn melk. Hva synes du?
Kan du evt hjelpe meg med å sette opp et skjema som passer for en sulten jente på hennes alder? Hva med evt grøt og mos?
Jeg vet jeg ikke kan klage og jeg jeg har fått en helt fantastisk snill datter, men akkurat når det gjelder mat vet jeg ikke hva jeg skal gjøre...
Hun har heller ikke fått noe vann på flaske men det ser jeg andre små barn få. Er det noe jeg skal gi i tillegg?
Håper du kan hjelpe meg med dette!
Riktig god jul!
Hilsen Gry