Svar: Hvad sker der med min datter
17. december 2007
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære Helene
Jeg må indrømme, at jeg synes det lyder meget underligt det du fortæller. En ting er renlighed og problematikken omkring dette, men noget andet er da dagplejers måde at være på og tackle børnene på - kommunikationen mellem hende, jer forældre og børn lyder bestemt ikke til at være særlig god. At hun skubber din datter ud af døren med en kommentar om at hun ikke skal være der og skal gå hjem, at hun ikke vasker din datter og sørger for at holde hende ren forneden, at sige at din datter må tage sig sammen når hun skal i børnehave osv... Det lyder altså underligt og hvis det er sådan, så synes jeg ikke din datter skal være der!
Du skriver at andre har anbefalet dig at kontakte dagplejepædagogen og det synes jeg så bestemt du skal gøre. Du fortæller at din datter skal i børnehave til august. Jeg går ikke ud fra at du er sikret en plads der endnu, men at I står på venteliste? Jeg vil derfor foreslå dig at du undersøger om der er mulighed for at hun kan starte i børnehaven allerede nu (er det en 2 års børnehave, er der dispensationsregler osv.), om der evt. er en integreret institution som ville være en mulighed. Som du beskriver det hele, så lyder det som om at din datter skal væk derfra hvor hun er. Det vil være bedst for hende, hvis hun kan få et nyt sted at være og så gerne et sted, hvor hun kan blive, så hun ikke behøver skifte igen til august. Alternativet er en anden dagplejer og så må hun være der de næsten 3/4 år det er nødvendigt - det er trods alt også et stykke tid...
Med hensyn til renlighed, så er det jo rigtig svært at samarbejde omkring dette og et samarbejde er altså vigtigt og nødvendigt, hvis din datter skal føle succes omkring det. Hvordan har din datter det med at bruge ble? Hvis hun er ligeglad med det, så lad hende beholde bleen på i dagpleje og så træn renlighed derhjemme og i weekend. Det er bedre at hun har en succesoplevelse med en tør ble, end at hun gentagende gange får våde bukser og det nederlag som det kan være.
Jeg ved ikke hvordan din arbejdssituation er og hvad muligheder I har. Du skriver at du henter din datter hver dag kl. 12 og det er naturligvis dejligt. Mange er jo afhængige af en plads, skal på arbejde osv. og må derfor nogle gange aflevere barnet et sted, hvor man faktisk ikke ønsker barnet skal være. Det er et ekstremt stort pres som gør alle kede af det. Hvis I ikke har andre muligheder end at bibeholde den plads, så må I forsøge at få det bedste ud af det, indtil jeres datter kan komme i børnehave. Men jeg synes ikke I skal være ligeglade. Det er vigtigt at I fortæller dagplejekontoret, hvad der foregår. Det er ikke rimeligt det du fortæller og det lyder som om at dagplejer har brug for hjælp, så det er jo også for hendes skyld.
Jeg håber du kan bruge mine overvejelser videre. Rigtig meget held og lykke. rigtig god jul.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske