Svar: Tæller vælling som grød eller væske?
17. december 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Ditte
Vælling tæller med i mælkeregnskabet og tæller således med som var det modermælkserstatning man gav.
Så længe børn er under 9 måneder, udgør mælk fortsat en ret stor del af deres indtag og de fleste børn har helt op i denne alder behov for knap 750ml mælk dagligt ud over deres indtag af øvrig mad. Denne mælk bør være modermælk eller modermælkserstatning.
Efter 9 måneders alderen kan børn begynde at få lidt mere komælk, men skal stadig have modermælk eller modermælkserstatning frem til 12 måneders alderen. Frem mod 12 måneders alderen nedsættes mælkebehovet ofte til ca 500ml dagligt og dette er incl. den mælk barnet får via madlavningen, drikker af en kop osv.
Det anbefales at man bibeholder min 400ml mme dagligt frem til 12 måneders alderen så barnet er dækket ind med jern. Ammer man skal barnet have jerntilskud dagligt mellem 6-12 måneder. Det anbefales at man fortsat ammer efter 12 måneder, hvis mor og barn har lyst til dette, men det anbefales at sutteflaske og dermed modermælkserstatning stopper, når barnet er 12 måneder.
Håber dette er svar nok og hvad du gerne ville vide, rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske