Svar: Flere søvnproblemer - 4 mdr.
17. december 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Katrine
Nu da din datter er blevet 4 måneder, så tænker jeg at det nok vil hjælpe jer, med en nogenlunde fast rytme for dagen. Jeg kan ikke se din datter og vurdere hende, men måske er hun så småt ved at være klar til lidt skemad.
Hvordan tager hun imod sine d-vitaminer? Drejer hun hovedet bevidst, åbner hun munden, når du kommer med skeen osv. Det kan godt være et tegn på at hun er klar.
Derudover tænker jeg at når hun sover så godt om natten, så vil det også være naturligt at hun er mere vågen om dagen. Hun er nødt til at være mere vågen om dagen, hvis hun sover op til 8-10 timer om natten, så hun kan indtage sit mælkebehov her. Samtidig så vil børn i 4 måneders alderen ofte begynde at sove lidt mere kortvarigt, altså sove 3 lidt kortere lure i løbet af dagen og igen, når hun så sover om natten, så er det også begrænset hvor meget og hvor længe du kan forvente at hun sover om dagen.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen: Amning
Formiddag: Amning
Puttes til formiddagslur, sover måske kun en times tid
Frokost: Forsøge med en lille smule grød af ris, majs, hirse, - se hvad hun siger til det. Vand af kop
Ammes og puttes til middagslur, sover her den længste lur, måske 2-2½ time
Eftermiddag: Amning
Sover igen måske kun ½ time, andre gange bytter børn i denne alder lidt rundt og sover en lidt kortere middagslur og så en lidt længere lur her.
Aften: når hun har fået smag for grøden, så kan I også give lidt grød her, så hun stille og roligt kommer op på at amme to gange dagligt.
Indtil da ammes hun efter behov i løbet af aftenen. Hun ammes også inden hun puttes og hun kan ammes igen inden midnat.
Mange børn har en periode, hvor de netop sover lidt sent på dagen og derfor ikke kan puttes om aftenen. Måske er det, hvad sker hos jer. Det betyder at jeres datter således ikke er klar til at sove, når I forsøger at putte hende allerede mellem 19-20, men at hun måske først skal i seng 1-2 timer senere. Det afhænger helt at hvordan hun i øvrigt virker, hvordan hun har sovet om dagen, tidspunkterne for hendes dagslure osv.
Når hun bliver omkring 6 måneder, så vil hun begynde at kunne springe den sene eftermiddagslur over og vil således også kunne blive puttet tidligere til natten og I vil her (forhåbentlig), kunne få lidt mere forældre tid om aftenen.
Søren Berg som er en af vores søvnspecialister i Danmark, han taler om at der kører et søvntog og at man skal springe på, når det kommer forbi. Hvis man ikke kommer på toget, så må man nogle gange vente til det næste tog kommer forbi. Det tager måske 45 minutter, så viser barnet atter træthedstegn og man kan forsøge at putte igen. Lykkes det heller ikke denne gang, så må man atter tage barnet ind i stuen og så vente til næste søvntog kommer, her går der måske 20 minutter og så kan man atter forsøge.
Jeg foreslår altså at I forsøger med lidt mere fast rytme for dagen, at du prøver ikke at forvente for meget i forhold til søvnen om dagen. Det vil være rigtig godt, hvis du kan køre hende en tur i barnevognen og på den måde hjælpe hende til at sove lidt længere bare en gang dagligt, men lykkes det ikke, så må det være sådan. Der er ingen idé i at sidde med et grædende barn i et par timer og kæmpe med søvn, så kan man ligeså godt tage hende op, gå i stuen igen og så starte forfra, næste gang søvntoget viser sig.
Det vil også være godt, hvis du forsøger at amme hende så hyppigt som hun vil i løbet af aftenen, da man børn netop i hendes alder, gerne vil fylde sig op her. Det vil også være helt naturligt at hun har brug for amning for at kunne sove, det er en tryg og rar måde for hende at falde i søvn på.
Når I lægger hende fra jer, skal det være inden hun falder i så dyb søvn, at hun ikke ænser at hun bliver flyttet. Det er synd for hende, hvis hun sover godt og idet hun så lægges ned, så oplever hun et skift og bliver forskrækket fordi hun pludselig er lagt et helt andet sted. Det er utrygt. Det er derfor vigtigt at hun lige når at følge lidt med i at hun rent faktisk flyttes fra din favn, men samtidig på et tidspunkt, hvor hun er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre.
Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Hun skal altså ikke være spilvågen, når du lægger hende, men skal være træt og samtidig fornemme at hun bliver lagt og dermed lærer at det er der hun skal sove, der hun skal falde i søvn.
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske