Svar: Gråd og putning - 3 mdr.
18. december 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Marit
Dejligt at høre at det går bedre med amningen og at der er kommet lidt mere ro på omkring det hjemme hos jer.
Det er sådan at børn netop i 3 måneders alderen godt kan have det man kalder ulvetimen om aftenen. Altså hvor de græder meget inden de så endelig overgiver sig til søvnen.
Det handler ofte om, at børn netop i denne alder, er utroligt opmærksomme på verden. De hører og ser meget, følger rigtig meget med, fornemmer mere og mere tydeligt om de er hjemme eller ude og alle de indtryk de får, har de svært ved at kapere. Samtidig har de stadig rigtig svært ved at fornemme hvorvidt de er trætte eller skal være vågne, ligesom de også kan have lidt svært ved at finde ud af om de skal spise eller følge med i verden... de har pludselig svært ved at koncentrere sig helt på samme måde som tidligere, når de spiser ved brystet.
Ofte går det rigtig godt med at falde i søvn først på dagen, her er der ikke sket så meget, der er mere ro på, færre aktiviteter, færre stimuli osv. men sidst på dagen skal flere indtryk bearbejdes, der er lidt mere travlt, mere mad og praktiske ting, der skal laves, far kommer måske hjem fra arbejde osv. og alt dette påvirker naturligvis barnet.
Det kan hjælpe i en periode at gå afsides med jeres dreng, når han skal sove. Altså gå ind i soveværelset med ham. Lægge dig ned med ham osv. Det kan også være en god idé at forsøge at lave maden klar i løbet af dagen, så du er mere rolig og afslappet om aftenen og ikke har for travlt, det kan hjælpe at far ikke forventer for meget og kræver alt for stor kontakt, men måske bare stiller sig til rådighed med at bære lidt rundt på jeres dreng, evt. giver ham et bad eller lignende - stille og rolige ting.
Når du går afsides med ham eller alternativt bliver i stuen men dæmper belysningen, slukker fjernsynet, tænder et par stearinlys osv, så hjælper du ham med at lukke verden ude og således bedre kunne finde roen. Så kan I pludre lidt, han kan ligge lidt for sig selv, han kan blive ammet lidt on-off, som han viser lyst til osv. Du kan også forsøge at lægge dig med ham inden han bliver for træt og så ligge og amme ham og se om han så bedre kan finde roen.
Ellers så er det noget med at gå lidt rundt med ham på armen, lade ham ligge med maven på jeres underarm, så I ikke kræver hans kontakt, men så han selv kan styre om han vil lukke øjnene eller kigge på verden og det er okay at han brokker sig lidt, når han er overtræt.
Når I skal være sammen med familien i julen, så skal I naturligvis medtænke at det kan blive til rigtig mange stimuli, hvis han skal gå fra arm til arm. Naturligvis skal familien have lov til at holde ham og især bedstemor og morfar må vel have første prioritet, men det er også vigtigt at I melder klart ud, at han har brug for ro, for ellers så bliver han så ked af det og det er der ingen grund til. Derfor skal I også melde ud, at I under ingen omstændigheder vil have at de piller ved ham, når han sover, han skal have lov til at sove.
Hvis de stiller spørgsmålstegn ved det, så sig at I har talt med sundhedsplejersken eller lægen om det! Det hjælper nogle gange:o)
Jeg synes umiddelbart ikke at I behøver flytte væk og bo et andet sted, men det vil være rigtig godt, hvis I har jeres eget værelse, hvor I kan trække jer tilbage en gang imellem og hjælpe ham med at få lidt ro. Så kan han også ligge der og sove ligesom han kan ligge i sin barnevogn og på den måde få mere ro, så søvnen også bliver bedre og han så er klar til at møde familien igen bagefter.
Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske