Brev:
Mad og søvn og falde i søvn - 5 mdr.
18. december 2007
Alder:
5 mdr.
Mad og søvn og falde i søvn - 5 mdr.
Kære Helen
Jeg skriver til dig med to ”store” spørgsmål som fylder meget pt, da tingene jo hænger sammen og jeg bestemt tror, at det her gør det, håber jeg at det er ok.
Søvn og falde i søvn..
Min datter er 5måneder. Hun har fra hun var 2 måneder kommet i seng kl. 20 hver aften og sovet igennem, som oftest lige til jeg har vækket hende ved 04-05 tiden fordi mine bryster ikke længere kunne klare mælkepresset. Sådan er det ikke længere! Fra hun var 4 måneder begyndte hun at vågne mange gange i løbet af natten og være sulten. Omkring samme tid havde jeg sundhedsplejerske og vi talte derfor ske-mad, vælling og allomin2.
Hun havde indtil de 4 måneder sovet i sin lift, var ofte selv faldet i søvn eller nogle gange sad jeg ved hende, når hun havde brug for det. Liften stod i stuen. Liften er hun (næsten) vokset fra og hun kom derfor i tremmeseng. Fra starten prøvede jeg at lave ”falde selv i søvn” men efter 2 uger har jeg ændret kurs og sidder nu ved hende.
Jeg tror at det har været for stor en mundfuld både at komme i tremmeseng i andet værelse og så samtidig have en mor der kræver man sover selv!! Jeg ved det ikke, i hvert fald har det været for stor en mundfuld for moderen (mig!) og jeg har i mit indre været i tvivl om, om det var ok at gøre det sådan eller om hun lige var en tand for lille til at stille de krav. Under alle omstændigheder har hun svært ved at falde i søvn og give slip, også selvom jeg er der.
Jeg har også indtryk af at der sker noget psykisk/mentalt i hendes udvikling i øjeblikket – måske er det voldsomt tidligt at tale om seperationsangst, men jeg har oplevet et par gange hvor hun har grædt og kigget langt efter mig når jeg har forladt et rum, selvom hun ellers har været glad og tryg eksempelvis på mormors skød. Og så er der det med maden og mætheden, jeg oplever hun har svært ved at spise sig mæt til at sove……………
I hvert fald pludselig meget svært ved at falde i søvn – ja barnevogn og bil hjælper, men jeg nægter at køre til Rødby hver aften fordi mit barn skal sove 
MAD
Hun har hele tiden fået både bryst og flaske, da jeg ikke har haft mælk nok. Det har fungeret fint. Da hun jo skal være mere mæt end hun er nu (hvor hun nogle nætter vågner hver anden time for at få mad – jeg siger dig, hun kaster sig glubsk over mine bryster  ) har jeg prøvet mig frem.
Hun kan ikke lide vælling, efter at have prøvet det en uges tid har jeg droppet det og er gået over til allomin2. Jeg trapper langsomt op, i går fik hun for første gang 400 ml allomin2 fordelt over dag og natten. Hun har ikke haft maveproblemer. Spørgsmålet er om allomin1 skal ud til fordel for allomin2 eller om det er på madfronten der skal sættes ind? Og hvor meget mere må jeg trappe om med allomin2?
Min sundhedsplejerske sagde at jeg skulle vælge enten grød eller mos-retningen i starten. Jeg valgte mos. Først ren kartoffelmos, så med gulerod i, og nu afprøves broccoli i. Hun er meget interesseret i mad, griber selv skeen og elsker at drikke vand af kop. De sidste dage da hun fik kartoffel/gulerodsmos begyndte det at minde om et måltid hvor hun fik spist noget af det. Men nu hvor jeg prøver med broccoli i er det meget lidt hun får spist. Det er også helt fint men det minder jo ikke om et måltid der mætter.
Hun får altid vand til maden og vi slutter af med mælk. Jeg giver hende lidt frugtmos om eftermiddagen. Jeg synes jeg går meget forsigtigt frem for jeg vil gerne passe på hendes mave/fordøjelse – der har ikke været maveproblemer.
Jeg er i tvivl om jeg skulle have valgt grød i stedet for da jeg har indtryk af at det hurtigere kunne minde om et måltid der mættede, og jeg er bestemt i tvivl om, hvornår jeg så kan indføre det i kosten?
Om aftenen spiser hun gennem 1 time eller 2 før hun virker mæt nok til at sove, selvom jeg eksempelvis startede kl. 17.30 med spisningen sov hun først kl. 20.00 i går. Det er jo ikke fordi jeg ikke vil bruge tid på det, men jeg synes jeg har svært ved at finde et system der virker. Gårsdagens eksempel er at hun spiste 200 ml plus begge bryster i tidsrummet 17.30 til 20.00. Vågner kl. 21 og får 100 ml, vågner kl. 23.30 og får bryst, igen kl. 01.30, kl. 03.00får hun bryst og flaske og så igen kl. 6.00. Så hun ER vitterlig sulten, og det er jo en meget slående forskel når hun ellers har sovet igennem. Synes også jeg kan mærke at hun er mere træt efter sådan en nat.
Håber ikke at det er alt for rodet, tingene væver sig ind i hinanden, og derfor håber jeg på dit helikopter-blik, råd og sparring til forhåbentligt at få lært noget nyt!
Mange hilsener
Rikke og lille Viola