Svar: Mad og søvn og falde i søvn - 5 mdr.
18. december 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Rikke
Det lyder bestemt som om at lille Viola er en rigtig sulten lille pige og jeg synes også det lyder som om at starten med grøntsagsmos er gået rigtig godt. Da hun nu er 5 måneder gammel og lyder til at være både sulten og parat, så ser jeg ingen grund til at du ikke skulle give hende 2 måltider skemad dagligt og derudover supplere hende godt med både bryst og modermælkserstatning.
Det vil være rigtig godt, hvis du kunne sikre hendes indtag i løbet af dagen, så du på den måde kunne slippe for at amme hende hele natten igennem. Det vil være aldersmæssigt helt relevant med en amning inden midnat og så igen tidlig morgen, men det ville være dejligt for jer begge, hvis I kunne komme tilbage til en rytme, hvor du kunne få bare 4-5 timers sammenhængende søvn og det tror jeg du får, ved at give hende mere mad i løbet af dagen.
Derudover tænker jeg at du skal passe på du ikke kommer til at forvente for meget at din lille pige. Det her helt alderssvarende og helt normalt at hun spiser godt fra kl. 17.30-20 og først puttes til natten der. Det er også normalt at nogle børn vågner op og har behov for ekstra mad i løbet af aftenen, netop for så at kunne sove bedre om natten og undvære maden der.
Jeg tænker at vejen frem for jer, er en lidt mere fast plan for dagen, så I har lidt tider på, hvad angår søvn og hvad angår mad/mælk. Det vil give lidt mere overblik og vil give dig en idé om, hvad du kan forvente.
Mit forslag til en plan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes
Formiddag 9.30: Ammes igen evt. suppl med en flaske mme, puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød af ris, majs, hirse, evt. med lidt kogt frugtmos på, vand af kop. Hvis hun kan spise 3/4 dl så lad hende få det.
Puttes til middagslur ca kl. 13 med amning og/eller flaske med mme
Eftermiddag 15.30-16: Ammes eller flaske med mme
Powernapper ½ times tid
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos lavet af forskellige grøntsager. Det kan være kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, squash, ærter og lignende milde grøntsager. Vand af kop.
Ammes efter mosen
Puttes til natten med en flaske mme kl. ca 20
Sen aften 23-24: Ammes og/eller flaske med mme
Nat 24-06: Forsøge at undvære amning. Mange børn er dog 6 måneder inden de kan dette, men hvis I følger ovenstående plan, så tænker jeg at hun godt vil kunne.
Med hensyn til allomin, så er allomin 1 fuldgyldig og det betyder at du kan give hende ligeså meget hun har behov for af denne. Allomin 2 er ikke fuldgyldig, men er en tilskudsblanding ligesom vælling er det. Det betyder at indtil hun er 6 måneder, så bør hun ikke få mere end 2 flasker allomin 2 dagligt. Hvis hun er glad for allomin 1, så vil jeg derfor anbefale sig at bibeholde denne som hendes egentlige mælk og så supplere med allomin 2 til om natten og også bruge den i madlavningen. Den er lidt mere praktisk, opløses lettere i koldt vand osv.
Når hun har fået skemad 2 gange dagligt og begynder at kunne spise 1 dl og måske lidt mere uden problemer, så øger du hende til 3 måltider skemad dagligt. Det er bedre at hun får 1 dl. 3 gange dagligt end 1½ dl. 2 gange dagligt, selvom det mængde mæssigt giver det samme. Det er vigtigt at hun løbende bliver fyldt op og samtidig har plads i maven til at du kan følge efter med mælk. Når du giver hende 3 gange dagligt, så vil det være fint at måltiderne ligger formiddag, frokost og aften og at max to af måltiderne udgøres af grød.
Med hensyn til separationsangst, så er det helt rigtigt. Allerede i 4 måneders alderen begynder børn at skelne meget mere bevidst mellem kendt og ukendt om de er hjemme eller ude, i mors favn eller hos en anden osv. og i den forbindelse kan børn faktisk godt få lidt separationslignende opførsel, som man ser det i 7-10 måneders alderen. Her er det bare mere tydeligt. Det er således rigtig fint set af dig og det er rigtig godt at du forsøger at være hos hende og betrygge hende, når hun skal sove. Hun har brug for at du hjælper hende med at finde roen og overgive sig til søvnen.
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Hun lyder som du selv skriver til at være rigtig sulten, og når hun først begynder at spise, så tænker jeg at hun også vil sove på en anden måde:o) Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god jul.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske