Svar: Mad, søvn osv.
18. december 2007
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Du kan godt bibeholde flasken med mme om formiddagen, hvis den rytme fungere bedst for jer. Det kan dagplejer jo også give hende inden hun skal sove der, så dette putteritual bibeholdes. Men de afhænger jo naturligvis af, hvor meget flaske hun i øvrigt for, for nu hvor hun er 9 måneder gammel, så vil det være rigtig godt at hun stille og roligt trapper lidt ned i flaske indtag. 3 flasker er fint lige nu, men i 10 måneders alderen skal hun ned på kun 2 flasker (400ml ialt). Igen kan den ene jo så godt ligge inden formiddagslur og den anden så inden hun puttes om aftenen.
Det vil samtidig være rigtig godt, at du begynder at give hende mere og mere af jeres mad. Hun kan i princippet spise det samme som I andre og udgangspunktet skal fortsat være jeres mad, men samtidig har hun stadig brug for mad der både er i stykker og mad som er moset (skal spises med en ske), for at blive mæt nok.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen 7.30: Havregrød lavet med mme eller sødmælk og vand eller sødmælk af kop
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ½ banan eller anden frugt, frugtmos eller frisk frugt, ost i stænger og lignende. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur med en flaske mme (200ml).
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskellige smørbart pålæg, tilbehør af kogte grøntsager og rester fra aftensmaden, det kan være godt kogte pastaskruer og små stykker frikadelle. Evt. følge efter med lidt grøntsagsmos, så hun bliver mæt nok og så give vand af kop.
Puttes til middagslur
Eftermiddag 15-16: En lille portion tykmælk, A38 eller lignende med lidt frugtmos, rugbrødsdrys, ½ bolle med smør, ost, Vand af kop.
Aften 18: Det samme som I andre spiser, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager. Det vil være rigtig godt, hvis I laver lidt sovs og f.eks. moser kartoflerne med det, så kan hun få moset lidt af maden på denne måde og ved siden af så få frikadellen i små stykker. I kan også give hende pasta med bolognese, kog pastaskruerne godt møre, halver dem evt. hvis de er meget store, men lad hende så forsøge at spise det. Hvis ikke det går, så må I grovhakke det, så hun kan kapere det. I kan også give ris sammen med lidt sovs, lave boller i karry eller lignende - de gammeldags retter er ofte rigtig godt kan du godt høre:o) Og juletiden er jo perfekt - lad hende endelig få det hele, både de brunede kartofler, den brune sovs og rødkålen...
Afslut evt. med en portion frugtgrød med mælk, for at fylde lidt ekstra op inden natten. Giv vand eller sødmælk af kop.
Puttes til natten med en flaske mme (200ml) kl. 19.30-20
Sen aften 23-24: Nogle børn har fortsat behov for flaske her, men igen afhænger det af hvor meget mme hun har drukket i løbet af natten. Hvis hun drikker 200ml af flasken hver gang, så behøver hun ikke mme her, men drikker hun f.eks. kun 150, så har hun brug for den 3 flaske. Det er vigtigt at hun når op på 400ml mme dagligt, så hendes jernbehov bliver dækket.
Med hensyn til søvn, så vil det være vigtigt at I vurderer, hvad det handler om når hun skal sove. Hun er nu i separationsfasen og det betyder at hun har brug for at se jer, for at vide at hun ikke er forladt. Hun har i øjeblikket rigtig meget behov for at vide at I er der og vil naturligt i kraft af sin alder være mere pylret og krævende i forhold til kontakt.
Når du putter hende og lægger hende i egen seng, så er det vigtigt at vurdere, hvad hun har behov for. Hvis hun græder er det meget vigtigt at I skelner typerne af gråd fra hinanden. Hvis hun græder fordi hun er utryg, hun klynger sig, hun vil ikke sove alene, hun har brug for stor fysisk kontakt osv for at sove - så skal man være der og man skal være der 100 pct.
Men hvis hun småklynker lidt, forsøger at få lov til at lege lidt længere, gerne vil have lidt underholdning osv. så er der ikke noget problem i at gå. Her skal man så bare betrygge hende i at hun roligt kan lægge sig til at sove og så skal man hele tiden gå frem og tilbage, så hun ikke føler sig forladt, men oplever at man rent faktisk mener, at hun skal sove nu og så betrygge hende i det.
Jeg kalder denne metode for "se-til-metoden" og det handler om at putte efter fast putteritual og fortælle at I kommer lige om lidt igen, at I bare er lige ved siden af osv. Intervallet mellem at gå og komme tilbage skal aldrig vare mere end 3 minutter og det skal ikke forlænges! Selvom hun ikke græder, så skal I vende tilbage til hende, så hun hele tiden ser jer og dermed ved at hun ikke er alene. Det at blive puttet og sove i sin egen seng skal forbindes med noget trygt og rart og det er alfa omega for at få børn til at sove.
Det handler derfor om at hjælpe hende med at blive lagt ned igen, atter få dynen om sig, blive kærtegnet lidt osv. så hun atter føler sig tryg. Hun har som sagt en alder, hvor det er vigtigt for hende at have jer inden for synsvinkel for at hun helt forstår at I er der. Kan hun ikke se jer, kan hun godt føle sig forladt. Og hvis det viser sig at hun har behov for den meget tætte fysiske kontakt for at sove i øjeblikket, så skal hun naturligvis have den, men prøv i første omgang at se om ikke det at gå frem og tilbage vil betrygge hende nok.
Jeg håber ovenstående hjælper jer videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske