Brev:
Søvnregulering
18. december 2007
Alder:
10 mdr.
Søvnregulering
Kære Helen
Mange tak for dit sidste svar. Det er virkelig dejligt og betryggende at kunne have dig til rådighed.
Alt er sin skønneste orden hos os, næsten da ;)
Mit spørgsmål går igen på søvn. første gang jeg skrev til dig handlede om at vores sovetrold ikke længere kunne falde i søvn selv pga motorisk uro.
Vi prøver i øjeblikket at lære hende at falde i søvn selv om aften igen. om dagen er det ingen problem, hun bliver lagt ud i barnevognen og falder i søvn selv.
Vi har faste rutiner om dagen og en putteritual om aftenen. Hun bliver puttet kl 20 og det kan tage alt mellem en halv time og 2 timer for at få hende til at sove. hun græder aldrig og vi sidder altid hos hende og har en hånden på hende, for at vise at vi er der og for at holde hende liggende. hun ligger blot og snakker, kaster sine sutter rundt, prøver at rejse sig op, ja, laver alt andet end at falde i søvn. hvis vi ikke er der, så sidder/står op i mørket og hygger sig. hun brokker sig en gang i mellem men er aldrig ulykkelig over at vi går fra hende eller at være alene.
Vi har faktisk aldrig ladet hende være alene og falde i søvn selv for vi ender altid med at vi gå ind til hende og ligge hende ned og sidde ved hende med en hånd på hende. (vi burde måske bare lade hende sidde selv indtil hun er klar til at sove? vi går ind til hende for vi bliver bange for at hun bliver overtræt)
Jeg tror efterhånden, at en del af problemet er at hun sover for meget. i løbet af dagen sover hun i snit i 4 timer og var begyndt at sove mere end det og der begyndte at vække hende (hun bliver puttet kl 9 og 14). vi putter hende kl 20 og vækker hende kl 7 (hun sover godt om natten og hun vågner aldrig selv, jeg tror, at hun er B-menneske ligesom sin far :)
Det mit spørgsmål egentlig handler om er om jeg må regulere hendes søvn om dagen, således at hun sover omkring 3 timer fordelt på de to lure, dvs. jeg vækker hende efter 1 1/2 time søvn og så kan hun blive puttet kl 20 og sove til kl 7. det er ikke for at gå op i matematik, men vi er virkelig trætte af at vores aftener går på at putte hende og ikke andet.
Jeg tror, at hvis hun sover mindre i løbet af dagen, vil det være nemmere at putte hende om aften og så for os at lære hende at falde i søvn selv. tror du også, at det kan hjælpe hvis jeg begynde at putte hende før kl 14? (det er en af de tanker jeg har gjort mig, for hun sover fra kl 14-16 og det er måske for sent at stå op kl 16 og blive puttet kl 20?)
Vi har gjort os mange tanker og jeg ved at der er ikke andet end at afprøve men jeg vil ikke begynde at regulere hendes søvn hvis du siger at det er usundt eller uhensynsmæssigt.
Det må være årets sidste henvendelse fra os : ).
Mange tak for alle de gode råd vi har fået.
Rigtig god jul og godt nytår til dig
Sovetrolden og hendes mor