Svar: Søvnregulering
18. december 2007
Alder:
10 mdr.
Kære sovetroldens mor
Dejligt at høre at det hele går meget godt hos jer og at lillepigen er blevet rask igen efter sin sygdom:o)
Der er rigtig mange delte meninger om, hvorvidt man skal vække børn når de sover eller ej og helt overordnet, så må man sige at det skal man ikke. Børn skal have lov til at sove, når de sover og de sover fordi de har brug for den søvn.
Men når det er sagt, så er det jo også sådan at ikke kun børnene skal trives, det skal hele familien. Så hvis familien og hverdagen ikke kan hænge sammen med at barnet sover flere timer om dagen og går sent i seng om aftenen, ja så mener jeg faktisk godt, at man kan forsvare at vække sit barn. Det handler jo også om, at hvis man bare lader barnet sove hele dagen, være vågen hele aftenen og der kommer sent i seng, ja så får man problemerne om morgenen, hvor barnet jo skal op, skal afleveres osv, hvor familien skal ud af døren. Derfor må børn altså i seng i nogenlunde god tid og skal de kunne det, så nytter det ikke noget at barnet sover dagen væk.
Jeg ved at spørger man søvneksperterne, som jo kigger på børn og søvn og hvad der er bedst, så er de ikke enige med mig i dette. Men hvis man som jeg, ikke kun kigger på barnet og barnets søvn, men kigger på hele familiens trivsel, ja så mener jeg faktisk at det vil være okay at du vækker din datter fra middagslur.
De fleste børn på 10 måneder vil have behov for at sove 2 ure i løbet af dagen og ofte vil lurene vare 2½-3 timer sammenlagt, som du beskriver. Nogle gange vil det bedste være 2 x 1½ time, andre gange at barnet sover 1 time om formiddagen og så et par timer over middag. Sidstnævnte løsning kan være god netop i den forbindelse, hvor barnet sover for sent i løbet af dagen. Det er således lettere at putte barnet igen over middag, hvis barnet har sovet kortvarigt om formiddagen.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Evt. flaske
Morgen 8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: brødskorpe eller lignende at gnave i, ½ banan eller anden frugt, mos eller frisk, vand af kop
Puttes til formiddagslur, sover måske en lille times tid
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød/fisk, Rugbrødshapsere med smørbart pålæg, vand eller mælk i kop.
Puttes til middagslur ca kl. 13 og sover her måske 2 timer
Eftermiddag 15.30-16: En lille portion tykmælk med rugbrødsdrys eller frugtmos. Frisk frugt f.eks. banan. Gerne ½ bolle med smør. Vand eller mælk af kop.
Aften 18: Familiemad, meget gerne ris, boller i karry, pasta med kødsovs, kartoffelmos med millionbøf, frikadeller (kød/fisk), laks i ovnen osv. Hvad I nu spiser. Gerne lidt grøntsagsmos som tilbehør, men udgangspunktet er jeres mad.
Frugtmos eller frugtgrød med mælk som dessert. Vand eller mælk af kop.
Puttes ellers til natten ca kl. 20 med flaske
Sen aften: Evt. flaske, det afhænger af hvor meget mme hun har fået i øvrigt. Hun skal nå op på 400ml dagligt, for at jernbehovet er dækket.
Det er rigtig fint at det i første omgang er lykkes jer at putte hende om dagen, så skal det også nok komme om aftenen. Det I fortæller lyder helt normalt og alderssvarende og jeg håber at en ændring af sovevanerne vil give lidt forskel for jer:o) Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul til jer også:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske