Brev:
Har haft det svært med søvn og mad - 7 mdr.
19. december 2007
Alder:
7 mdr.
Har haft det svært med søvn og mad - 7 mdr.
Kære Helen
Jeg har en datter på 7 måneder (om en uge) og skriver til dig fordi vi har det rigtig svært.
De første 3 måneder af hendes liv syntes jeg det var det nemmeste i verden at være mor. Hun spiste godt og sov godt. Omkring 4 måneder begyndte problemerne. Hun begyndte at sove dårligt, vågnede ca 6 gange om natten. Hun begyndte også at fange mange forkølelser og det hjalp ikke på det. Ved ca 5 måneder beyndte vi så på skemad pgr af den urolige nattesøvn, men det hjalp ikke rigtig.
Det gik så helt galt for mig da hun blev fokølet igen da hun var 6 måneder og over 3 nætter holdt mig vågen hele natten. Jeg brød sammen og fik en efterfødselsreaktion. Går nu til Psykoterapeut hos gaiainstituttet. Da dette skete trådte min mand og mor til og over 3 nætter fik vi vænnet hende af med natamningen ved at jeg ikke sov sammen med hende. Jeg har ikke sovet med hende siden. Vi har prøet en gang med det resultat at hun skreg hele natten og vi slet ikke sov. Hun vil ammes når hun ser og lugter mig.
Problemet nu er 2 klassiske ting: Hendes mad og nattesøvn.
Hun står op ca v halv otte tiden. Der får hun havregrød med moset banan, som hun spiser ca 1 dl af. Jeg kan dog ikke tage hende op af sengen eller holde hende inden hun har fået havregrød, da hun slet ikke vil have andet end bryst så, så det må min mand gøre. De første skefulde græder hun og hun skal beskæftiges med legetøj ellers kniber hun munden samme selvom hun virker sulten. Hun tilbydes vand af en kop, men skubber mest bare min hånd væk, så jeg ammer hende bagefter.
Ved ca 9-10 tiden sover hun som regel lidt til middag, men det kan være meget svært at få hende til at sove. Vi bor i lejlighed på 5 sal, så det er ikke altid hun kommer ud i barnevognen.
Kl 11 får hun frokost som hun næsten ikke spiser noget af. Jeg prøver med grønsagsmos, men det vil hun ikke have mere end højst 4-5 skefulde af. Hun kniber munden sammen. Jeg har prøvet med lidt rugbrød, men det ender ude af munden eller i en klump i ganen. Nogengange giver jeg hende lidt majsgrød med frugt oveni. Derefter ammes hun.
Vi prøver at holde hende oppe til kl 1400 hvor hun får frugtmos, som hun spiser. Hun ammes og sover her 2 timer hvis jeg går med hende i barnevognen.
Kl 17 får hun majs eller risgrød med frugt som jeg kan lokke hende til at spise ved at være meget tålmodig, give hende legetøj osv. Men det er ofte en kamp og jeg kommer ofte til at presse skeen ind i munden på hende, selvom jeg godt ved det sikkert er en dårlig ide. Men jeg er så bange for hun ikke spiser, så hun ikke sover om natten. Hun ammes bagefter
KL 1900 kommer hun i seng. Inden bliver hun ammet og vi synger en sang. For det meste lægger hun sig pænt til at sove. Hun vil ikke have ret meget bryst på dette tidspunkt.
Problemet om natten er at hun er blivet meget urolig efter ca kl 22 når. Hun taber sutten, klynker. Sover måske et par timer for at vågne og klynke eller græde igen. Det er som sagt min mand der sover med hende, da hun ikke har sit eget værelse, men det er ikke mange timers søvn han får og de kan ikke blive ved med at holde.
Jeg mener hun må være for stor til at spise om natten? Vi vænnede hende jo af med det, og det gik ok i 2-3 uger, men nu er hun så urolig. På den anden side er hendes sidste ordentlige måltid kl 17 og det er måske ikke nok?
Mht maden kan jeg ikke få hende til at spise grønsager. Jeg har brug for gode råd til hvad jeg skal give hende og hvor mange forskellige ting jeg skal tilbyde hende af gangen. Hvor hurtigt skal hun spise?
Jeg prøver at gøre madsituationen hyggelig, men det er oftest sådan at jeg sidder og er vildt stresset over det og min datter sidder i midten mens hendes to forældre sidder og laver alle mulige kunstner for at få hende til at spise.
Situationen er meget stresset også fordi jeg skal komme mig ovenpå efterfødselsreaktionen, men der er ligesom ingen ro på herhjemme.
Det skal siges at hun er en glad pige, der smiler meget og iøvrigt vokser som hun skal endnu.
Håber du vil komme med en mening og gode råd om nattesøvn, mad og dagens rytme.
mange venlige hilsner og på forhånd tak