Svar: Nattesøvn og rytme
19. december 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Lisbeth
Når jeg læser dit brev, så får jeg indtryk af at Asger stortrives med måden tingene er på. Han sover, når han har behov for det og har det rigtig fint med det, og som du selv er inde på så kender han jo ikke klokken, men fornemmer sit behov og det er jo et eller andet sted super flot, når man kun er 6 måneder gammel.
Problemet opstår så fordi I forældre (hvilket jeg godt forstår) synes det ville være mere praktisk, hvis hans rytme var lidt anderledes. Det er altid lettest at ændre på noget, hvis både barn og forældre har behov for det, men det kan naturligvis godt lade sig gøre og jeg synes også I skal gøre et forsøg:o)
Asger lyder som sagt til at være god til at regulere sit behov for søvn. Men han lyder også til at være god til at spise og få, hvad han har behov for i løbet af en dag. Det lyder således ikke som om at han umiddelbart behøver spise hos dig midt om natten og derfor synes jeg at I skal forsøge at lade far tager over her, så han ikke længere får bryst mellem midnat og næste morgen tidlig. Ernæringsmæssigt har han ikke behov for det og den tryghed og nærhed som han evt. søger - den kan far også give.
Hvis I kan få ham til at undvære mælken midt nat og så amme ham igen tidlig morgen, så kan I måske også få ham til at sove lidt længere om morgenen. Jeg forestiller mig at han i begyndelsen vil protestere lidt over ikke at kunne få brystet og når han så 'endelig' får lov tidlig morgen, så vil det bekomme ham så vel, at han der så falder lidt i søvn igen og på den måde vil dagsrytmen også stille og roligt ændre sig. Det er altså på den måde jeg tror han vil lære at sove videre efter amning ved 5-6 tiden.
En plan for dagen vil se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover så lidt længere, hvor efter I står op.
Formiddag 9: Havregrød, flerkornsgrød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur 9.30-10
Frokost 12: Øllebrød eller grøntsagsmos med lidt kogt kød eller fisk. Flere og flere smagfulde grøntsager. Sidder i sin høje stol og får mad og må efterfølgende også gerne begynde at få lidt agurkestænger, brødskorper og lignende i hånden. Vand af kop
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 15.30-16: Ammes, kan evt. få lidt frugtmos, for at holde maven igang.
Aften 18: Grøntsagsmos med kogt kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. Vand af kop og igen sidder han med ved bordet, får noget at tygge i imens I andre spiser. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes
Nat 24-05/06: Så vidt muligt ingen amning
Du har som sagt helt ret i at jeres lille dreng ikke kender klokken og derfor ikke kan forholde sig til at han nogle gange må amme og nogle gange ikke. Men det er vigtigt at han lærer at det er om natten han skal sove og om dagen han skal tage sit indtag. Samtidig er det dog også vigtigt at I er klar over at man ikke kan forvente at børn i denne alder sover 10 timer uden mad og drikke. Det er derfor naturligt at han kan have behov for mælk sen aften og igen tidlig morgen. Det er ikke ensbetydende med at han er vågen, for han spiser mere eller mindre i søvne på disse tidspunkter og sover således igennem, selvom han får mælk:o)
For mig er der forskel på om man ammer sen aften kl. 23-24, ammer tidlig morgen 05-06 eller om man ammer midt nat 01-03. De fleste af os sover bedst netop midt nat og det er simpelthen så hårdt at blive vækket der i længden. Derfor anbefaler jeg at man netop ammer på den andre tidspunkter, så man selv har mulighed for at få noget søvn.
Mange børn kan faktisk godt holde sig fra f.eks. kl. 19-20 til 01-02 om natten, hvor de så melder sig. De er altså i stand til at tage et langt stræk på 5-6, nogle gange 7 timer. Jeg synes personligt det er bedre at de timer ligger efter midnat, men igen - man skal naturligvis gøre det, som man oplever fungerer bedst i den enkelte familie:o)
Med hensyn til at få drengene til at sove i samme værelse, så tænker jeg at det på sigt vil være rigtig dejligt og trygt for dem. Det bliver lettere i takt med at Asger bliver så stor, at han også vil have glæde af at ligge og lytte til en historie og i takt med at han forstår den fysiske nærhed og trygheden ved ikke at sove alene. Men så gammel er han jo ikke endnu:o)
Der sker dog ikke noget ved at I forsøger at putte de to nogenlunde samtidig, det lyder jo som om at de begge kan puttes omkring kl. 20. Når I lægger Asger til at sove, så skal det være på det tidspunkt, hvor han er så træt at han kan falde i søvn af sig selv. Det vil altså i en periode være ude mærket at du, når du sidder og ammer ham, så holder lidt øje med ham. Se og lyt til hans vejrtrækning, hans øjne. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt.
Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Prøv at holde ham svøbt, selvom han efterhånden er en stor dreng, giv ham evt en sut, hvis han bruger det og stå så lidt ved ham. Hold hænderne roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Hvis I sidder på værelset og læser godnathistorie for Mattis, så vil Asger måske falde til ro ved lyden af jeres monotome stemmeføring.
I må forsøge jer lidt frem. Nogle gange må begge I forældre måske være til stede, så mor f.eks. putter Asger og får ham til at sove, imens far sidder og læser lidt for storebror. Bagefter kan mor så sige godnat til storebror også. Andre gange så dur det ikke at putte dem samtidig, så er der for meget uro, og så må I gøre det på skift og putte en af gangen. I må forsøge at finde ud af, hvordan det passer bedst i jeres familie.
Jeg håber at mine tanker hjælper jer lidt videre på vej. Rigtig meget held og lykke med dem begge fortsat og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske