Brev:
Holde hovedet og vægt
19. december 2007
Alder:
2 mdr.
Holde hovedet og vægt
Hej Helen
I går var jeg hos en børnelæge med min datter og lægen kiggede bl.a. på hendes trivsel. Hun har været så grædende de første par måneder af sit liv, at vores læge henviste til en børnelæge og bad hende om at se på hendes trivsel bare for at være sikker på, at der ikke var noget hun har overste.
Men mens vi har gået og ventet på at kunne komme til hos børnelægen, mener vi nu at have fundet årsagen til at hun har været så ked af det (smerter og irritation i et jordbærmærke med sårdannelse som vi nu behandler) og hun er begyndt at blive en meget gladere pige der giver os masser smil og næsten ikke græder mere.
Nå, men børnelægen undersøgte hende og alt så fint ud bortset fra, at hun undrede sig over, at vores datter ikke kunne få hovedet lidt bedre med op, når hun hev hende i armene, hendes hoved faldt bare bagover. Det syntes lægen ikke var helt godt og hun ville gerne se hende til kontrol om nogle uger.
Denne udmelding er jeg nu blevet noget foruroliget over. Hvor meget skal hun kunne, når hun er 11 uger og kan der være noget galt med hende? Jeg må indrømme, at jeg for tiden føler mig noget slidt for de første par måneder har været temmelig hårde, jeg har været så ked af, at min datter ikke har været glad og tilfreds. Og nu hvor det er begyndt at gå bedre, får vi så denne besked fra lægen.
Fordi min datter har været så ked af det, tror jeg, at hun har søgt rigtig meget trøst ved at blive ammet hos mig. Så det meste af vores tid de første måneder er gået med amning og at prøve at få hende til at sove (hvilket har været svært). Så jeg ved godt, at vi har været rigtig dårlige til at lægge hende på maven. Netop fordi hun har grædt så meget i forvejen og det blev endnu værre, når hun så blev lagt på maven, har vi næsten ikke fået det gjort. Jeg har her på siden læst alle dine gode råd til, hvordan man kan træne nakkemusklerne, så det vil jeg begynde at gøre nu hvor overskuddet begynder at indfinde sig, både hos mig og vores lille pige.
Men jeg kan ikke slå ud af hovedet, at det for mig virkede som om børnelægen antydede, at hvis det med hendes nakke ikke blev bedre, så var der noget galt med hende.
Derudover påpegede lægen, at hun ikke har taget helt nok på. Fødselsvægt 3600 g og nuværende vægt 5460g. Som jeg skrev til dig i et andet indlæg, så har hun ikke taget særlig meget på de sidste 3 uger og jeg tror det skyldes, at vi alle har været syge. Så hendes meget beskedne vægtøgning i den periode trækker selvfølgelig ned. Men jeg føler egentlig, at jeg har rigelig mælk til hende og hun er jo begyndt at trives så fint, så jeg ved ikke hvor meget jeg skal lægge i det? Hvad synes du? Min SP er ikke bekymret....
Tak for alle dine kvalificerede svar og rigtig glædelig jul.