Svar: Holde hovedet og vægt
19. december 2007
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Sikke noget, det var jo ikke lige det I havde regnet med:o)
Jeg tror umiddelbart ikke at du skal være bekymret (selvom det er svært), men at du i stedet skal se det som noget positivt at I nu bliver fulgt af en børnelæge, at hun ikke bare er ligeglad men faktisk interesserer sig for jeres datter og at hun gerne vil se hende igen.
Det lyder umiddelbart som om børnelægen ikke er voldsomt bekymret, havde hun været bekymret for hendes hoved og for om noget var galt, så ville hun ganske givet have indlagt jer til undersøgelse, scanning osv. og det har hun ikke gjort. Jeg formoder derfor at hun skønner, at jeres datter rent udviklingsmæssigt motorisk ligger inden for normalt området (det lyder også sådan) og at hun derfor vil se hende igen om nogle uger, for at se om der er sket fremskridt og det er jo okay:o)
Hvis hun havde været bekymret for hendes vægtøgning, så ville hun sandsynligvis også have anbefalet dig at du skulle give din datter noget erstatning ved siden af modermælken. Det har hun heller ikke sagt, vel? Hun har gjort opmærksom på at lillepigen ikke havde taget så meget på, hvilket du jo vidste i forvejen, og det har hun sagt fordi sådan er det. Hun siger det jo ikke for at gøre dig nervøs, men fortæller dig de ting hun ser, når hun undersøger din datter. Netop omkring vægten, så er du nu ekstra opmærksom, sørger for at lægge lillepigen mere til brystet osv.
Jeg kan jo af gode grunde ikke vide om det er sådan lægen har tænkt, men umiddelbart så tænker jeg, at det er sådan du skal se det. Når jeg undersøger et barn, så fortæller jeg også altid forældrene hvad jeg ser, jeg taler højt så de ved hvad jeg tænker. Samtidig fortæller jeg så også, hvis jeg ser noget jeg synes de skal gøre noget ved og jeg rådgiver dem naturligvis også I hvad de så kan gøre.
I forhold til jeres lille pige, så vil det naturligvis være rigtig godt, at du sørger for at lægge hende så meget på maven som muligt, så hun får styrket sin nakke. At hun i en alder at 11 uger ikke kan holde hovedet i midtstilling, når hun løftes i armene er dog slet ikke unormalt efter min mening, - jeg ville blive bekymret, hvis hun ikke kunne det, når hun var 4 måneder. Det skal hun kunne på det tidspunkt, men ikke nu.
Læg hende på et tæppe, på hendes dyne og gør det til en vane, at hver gang du lægger hende fra dig, når hun er vågen, så starter hun med at blive lagt på maven. Når du bærer hende, så læg hende med maven på din underarm, så hun også når hun bæres rundt selv skal holde sit hoved. Når du sidder med hende, så læg hende over dine lår, så hun igen ligger på maven der.
Læg en pude under hendes brystkasse, så hun kommer lidt op og så det er sjovere at ligge på maven. Læg hende f.eks. hen over ammepuden, både når du sidder med hende og når hun ligger på gulvet.
Sæt et spejl op for enden af puslepuden, hvis I har mulighed for det og lad hende så ligge på maven der og få øje på sig selv i spejlet, Udnyt puslesituationen til det, det er guld værd og hun vil sikkert nyde det.
Så er I altså rigtig godt på vej, og så tror jeg også lægen vil kunne se en forskel om få uger:o)
Fortsæt med at give hende så meget bryst som muligt. Sørg for at hun tilbydes begge sider ved hver amning, så hun får stimuleret dig godt. Am hende i forskellige ammestillinger, så hun hjælpes til at tømme brystet og så hun igen stimulerer dig lidt ekstra. Start med at amme fra den ene side, lad hende spise godt der og når hun så er ved at være færdig, så skifter du hende, så hun vågner lidt op til dåd igen og så tilbyder du hende toppen fra modsatte side.
Nogle gange vil hun spise godt fra modsatte side, andre gange kortvarigt, og atter andre gange kan hun ikke spise mere og det er okay. Hvis hun kun har taget toppen, så tilbyder du hende dette bryst næste gang du ammer, lader hende spise i bund der og skifter hende og tilbyder hende så det andet bryst.
Det lyder umiddelbart som om at du fornemmer at du har fint med mælk til din datter, at mælkemængden nu er oppe igen og det er rigtig godt. Måske kunne du tage i åbent hus, få din datter vejet og så i julen satse på at give hende så meget mad som muligt. Hvis dette så viser sig ikke at være nok til at øge hendes vægt, så må du overveje at give hende lidt tilskud, men indtil da, så synes jeg du skal give amningen en chance. Som du selv skriver, så har I været syge allesammen og det skulle derfor meget gerne vende nu. Gør det ikke det, så skal hun naturligvis have lidt ekstra:o)
Jeg håber mine tanker hjælper dig lidt videre og giver dig lidt ro. Rigtig meget held og lykke fortsat og ha en rigtig dejlig jul:o) Knus herfra.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske