Brev:
Putning og savn?
19. december 2007
Alder:
11 mdr.
Putning og savn?
Hejsa Helen og tusind tak for tidligere svar.
Emilie er nu næsten 11 måneder (28/12).
Vi kæmper stadig med natamningerne og netop som de næsten af sig selv var reduceret til max to pr døgn- ja så er man sløj og kræver moar igen.
MEN nu er vores næsten større problem aftenputningen. Denne har hidtil været let og varet max 15-20 min inkl en nattår.
Det er kun mor, der putter, da far kun er hjemme i weekenderne.
Vores aften er ret ensartet; vi spiser kl ca 18-18.30. Fra 18.30-ca 19 hygger vi med legetøj og kigger lidt bøger. Siger godnat til hunden og katten (og pt også nisserne...). Så får hun nattøj på, børstet tænder osv. Jeg synes jeg starter tidligt men tit er hun meget træt når hun skal i nattøjet.
Herefter får hun en ammetår og bliver lagt i egen seng. Hidtil har hun som regel ligget og hyggesuttet og er faldet lidt til ro i kroppen på den måde. Herefter i vågen tilstand puttet med sin plyskanin og falder stille til ro. Nogle gange skal man lige op på alle 4 og tilbage men altid i ro og uden vræl.
Nu er det imidlertid som om hun ikke rigtig gider ammetåren længere og selv hvis hun gider den får hun ikke gearet ned ved den.
Hun er begyndt at bide mig når hun bliver lagt til- nogle gange i starten og andre gange i slutningen af amningen. Jeg siger nej og og i nogle tilfælde afbryder jeg amningen der hvis det er i slutningen. Ellers siger jeg pænt nej og tilbyder en sut til mælken er løbet til.
Men uanset hvad er hun når hun er mæt af mælken stadig meget hyper og begynder at rulle rundt. Jeg kysser godnat som jeg plejer og putter hende. Hvor hun før bare puttede sig begynder hun nu at græde helt utrøsteligt. Selvom jeg sidder og aer og nusser og synger. Går jeg så hun ikke kan se mig er det helt galt. Som regel holder hun op når jeg kommer tilbage- men kun et minuts tid så græder hun videre. Så går jeg lidt til og fra og til sidst overgiver hun sig - men altid kun når jeg er der.
Det jeg synes er mærkeligt er at hun græder selvom jeg er der og derfor er jeg lidt usikker på om det er utryghed eller bare fordi hun vil mere.
Jeg er meget i tvivl om det er separationsangst eller om hun bare vil op og ikke er helt færdig med dagen... Hun er nemlig ved at have en solid vilje mht andre ting.
Det skal siges at vi er en del hos mine forældre og der er det altid nemmere at putte hende. Selvom ritualerne er de samme. Måske er det for forvirrende at sove to forskellige steder på skift?
Jeg er bare meget i tvivl om hvordan jeg skal gribe det an. For hvis det er fordi hun er utryg skal jeg selvfølgelig være der. Omvendt vil jeg være træt af at det er en vane at jeg skal sidde der til hun sover. Det har aldrig været nødvendigt før. Det kan snildt tage 1-1½ time at få hende til at sove- selvom jeg sidder musestille og bare er der med en sut og kys når hun græder. I de timer skiftevis græder og skiftevis næsten sover hun.
Et eller andet sted synes jeg nok til og fra metoden er en god løsning- rent teoretisk. Men hendes gråd går bare fra at være stille protesterende til hel hysterisk når jeg går og det har en tendens til at få processen til at tage endnu længere tid. Selvom jeg går og snakker lidt, synger osv så hun kan høre mig. Men til gengæld kan jeg jo få udrettet en lille smule mens jeg går frem og tilbage. Det kan efterhånden tage hele min aften at få ro, så det er virkelig ved at være et problem.
Nogle gange når hun endelig sover- ja så sover hun 1-2 timer og så starter vi forfra.
Ørene er checket og hun kan umuligt være sulten.
Hun er i dagpleje og sover let og godt der. Spiser godt hele dagen. Er let at putte om dagen. Hun sover ½ time (vækkes) om formiddagen og ca 2 timer fra 12.30. Vækkes 7.15.
En anden ting- kan det være fordi hun savner sin far? Kan hun huske at han nogle gange er der - andre gange ikke? For hun kan sagtens kende ham når han kommer hjem om fredagen. Jeg tænker bare om hun er så stor at hun er bange for at jeg også er væk? For hun sover virkelig dårligere herhjemme end hos mormor.
Jeg har også oplevet en mandag nat at hun lå og rakte ud efter hans side af sengen og bare græd selvom jeg prøvede at vise hende hvor jeg var. Hun skubbede sig bare væk fra mig og rakte ud efter hans side. Hvor der så lå en sammenrullet dyne så hun ikke kunne falde ned. Først da jeg tændte lyset og viste hende at far ikke var der faldt hun til ro! Om det er mig der overvurderer det eller hun virkelig kan huske at savne ham ved jeg ikke. Jeg kan ikke mærke noget på hende om dagen og hun er glad og fuld af ballade.
Kan så små børn huske og dermed savne på den måde som vi andre?
Jeg troede nemlig at de mest savner "når de ser en igen" som når jeg henter hende i dagpleje og hun piver når hun ser mig.
Men bortset fra alt dette - jamen så er jeg slet ikke i tvivl om at hun trives. Det er kun når hun er træt og om natten at hun virker lidt utilpas.
Jeg glæder mig til at høre hvad du tænker om det hele og håber du har nogle altid gode råd.
Rigtig glædelig jul
fra lillepigen og hendes mor der vil gøre alt for at gøre hende tilpas!