Svar: Putning og savn?
19. december 2007
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Det er rigtig godt at du har formået at skrue amningen ned og at den så i en periode med sygdom har været trappet lidt op, - fred være med det. Nu må du så bare holde fast i at Emilie ikke ammes mere end højst nødvendigt, - det er dog sikkert begrænset, hvad det bliver til, da hun jo er begyndt at bide dig:o)
Hun lyder ikke til at have behov for mælk eller mad, når hun skal puttes, et alternativ til brystet kan være en kop lun mælk og måske en banan, men det kan godt være at Emilie helt kan undvære.
Hun lyder dog til at have behov for trygheden og nærheden i øjeblikket og det skal du naturligvis give hende. Hun har en alder nu, hvor hun hun i hverdagen oplever at du går fra hende, hun bevæger sig sandsynligvis selv mere og mere rundt i verden, oplever derfor mere og har derfor også sværere ved at give slip på dagen om aftenen, når hun skal sove. Hun er på en gang træt og på den anden side, vil hun heller ikke gå glip af noget.
Med hensyn til hukommelse, så fungerer hendes hukommelse ikke på samme måde som hos os voksne, men hun begynder at kunne huske over lidt længere tid nu. Når man husker noget, så genkalder man sig erindring og derfor tror jeg godt at hun kan huske og derfor også savne far. Netop når hun ligger hos dig i sengen, og fars dyne ligger ved siden af, så får hun en erindring om at han plejer at være der og så savner hun ham. Når du så tænder lyset og bekræfter overfor hende at du ved det er ham hun savner, men at han ikke er der og hun kan se det, så falder hun til ro.
Man oplever nogle gange det samme med børn, når de bliver passet ude, at de pludselig kan blive kede af det og kalde på deres forældre, hvilket jo er meget naturligt. Derfor anbefaler jeg ofte at man giver sit barn et lille fotoalbum med i pasningsordningen, så barnet kan se forældrene, se at de et eller andet sted stadig er der og blive bekræftet i at de kommer igen og henter - de er ikke bare forsvundet.
Når Emilie savner sin far, så skal du naturligvis fortælle hende at det er okay og betrygge hende ved at sige at far kommer igen. Du kan evt. give hende et billede af far.
Det vil være en god idé at du læser en godnathistorie, hvor du sidder ved siden af hende, så du er der og samtidig får hende til at lægge sig ned, så hun finder roen. Derudover så er det rigtig fint at gøre som du gør, men at gå til og fra, så hun falder i søvn af sig selv, men vel vidende at du er der og at du ikke går fra hende.
Hvis hun klynger sig til dig, rejser sig og strækker armene frem mod dig som "gå ikke fra mig mor", så skal du naturligvis blive hos hende og være der for hende 100 pct. men hvis det er lidt protesteren mod at du ikke vil sidde der i ½ til hele timer eller protest over at dagen slutter nu osv. så er der ikke noget problem i at du går.
Jeg håber at du kan bruge mine tanker videre. Rigtig meget held og lykke:o) Rigtig god jul til jer alle 3.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske