Svar: Vil ikke sove - 12 mdr.
19. december 2007
Alder:
12 mdr.
Kære Louise
Det lyder som om at din dreng er inde i en periode lige nu, hvor han har ekstra behov for tryghed. Derfor protesterer han, når du går fra ham, han har brug for at se dig, for at mærke dig, for at forstå at han ikke er alene, at du stadig er der og at du passer på ham.
Der er forskellige ting du kan gøre for at betrygge ham i at det er okay at sove. Jeg nævner lidt forskellige muligheder her og så må du selv vurdere, hvad der mon passer bedst til jer.
En godnathistorie er en rigtig god idé og det vil være rigtig godt, hvis du kunne putte din dreng i hans seng og så sidde og læse lidt højt for ham. Når historien er slut, så kan han få lidt at drikke og så skal han sove. Her forlader du værelset, men fortæller ham naturligvis at du kommer igen lige om lidt.
Udnyt tiden med at lave noget praktisk. Det kan være strygetøj, hvor du stiller dig i nærheden, så han kan se jer. Det kan være vasketøj som skal lægges på plads og derfor bliver båret ind i hans værelse - det er en måde at kunne gå til og fra uden at have fokus på ham og samtidig vise ham at du er der og at han roligt kan lægge sig til at sove.
Hvis han rejser sig op, så put ham roligt og kærligt ned igen. Fortæl ham sødt men også lidt bestemt at han skal sove nu. Prøv også at få ham selv til at lægge sig ned. Hvis du står i nærheden med strygetøj eller lignende, så kan du godt med ord sige til ham, at han skal lægge sig ned. Netop det at han selv gør det er også en del af processen i at lære at falde i søvn i sin seng og acceptere at skulle ligge der.
Hvis og når du går fra ham, så gør det kortvarigt og lad være at forlænge tiden. Det er okay at han protestere, gå tilbage og bekræft at I ses igen, at han trygt kan lægge sig til at sove, at du er der, passer på ham osv. og gå så igen. Gå også tilbage til ham selvom han ikke græder.
Hvis han græder ulykkeligt, rejser sig, står med armene frem mod dig "tag mig op", "gå ikke fra mig", så skal du naturligvis være der for ham og sidde der. Så er det hans behov og så er det ikke nu at I skal "søvntræne". Så må man nogle gange tage ham med ind i dobbeltsengen og lade ham sove der, andre gange vil det være bedre at tage ham med ind i stuen, vente til han på ny viser træthedstegn og virker parat og så prøve igen. Eller du må blive siddende hos ham, til han er helt rolig og falder i søvn.
Forsøg at tage det stille og roligt, lad være at gøre det til et for stort problem. Han kan jo også mærke at du allerede på forhånd tænker det går galt. Han læser dig sikkert som en åben bog og han har brug for at du ikke vakler, men virker til at kunne klare det, at du kan rumme ham og de følelser og frustrationer han har osv. Så tag det roligt, der sker jo ikke noget ved, at han sover lidt senere en aften.
Du skal naturligvis være opmærksom på at han ikke længere skal ammes hele natten. Han er så gammel nu, at han ikke har behov for mælk om natten og trygheden kan han som sagt få på andre måder. Du skal være opmærksom på, at hvis du fortsætter med at lægge ham til hver gang han vågner, så er han så bevidst nu, at han kan begynde at vågne op simpelthen for at få brystet - det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn... og på sigt er det en rigtig skidt vane for jer begge. Det er derfor vigtigt at du forsøger at berolige ham uden brystet.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske