Svar: Mere mad? - 7 mdr.
20. december 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Rikke
Nogle børn spiser kun 3 måltider skemad i 7 måneders alderen, men mange vil i denne alder begynde at have behov for 4. Igen må man jo være lidt fleksibel:o)
Det er også forskelligt, hvor når børn er helt parate til brødhapsere. En god overgang er ofte at give barnet øllebrød til frokost, så han vender sig til smagen. Det vil også være godt at give ham brødskorper, ristede rugbrødsbjælker (mørkt rugbrød som du skærer i humpler og rister i ovnen), agurkestave som du har forsøgt osv. Det vil også være godt at du forsøger at gøre grød og mos lidt grovere i konsistensen og på den måde vender ham til at han skal arbejde og bruge sin mund lidt mere, når han spiser.
Som regel vil de fleste børn herefter (omkring 8 måneder) være parate til mad i stykker. Det vil være små rugbrødshapsere med smørbart pålæg, godt kogte pastaskruer og lignende. Hvis du oplever at han er parat allerede nu, så må du dog gerne forsøge.
Netop i 7-8 måneders alderen taler sundhedsstyrelsen om at der er et vindue, når man tager om spisning hos børn. I den alder putter de stadig gerne i munden og har en naturlig nysgerrighed og vinduet betyder, at man skal forsøge at udnytte dette. Det er således vigtigt at du i denne alder giver ham så mange forskellige smagsprøver som muligt. Det forebrygger kræsenhed og det er super godt, at du giver ham mere og mere af jeres mad.
Amningen nedsættes stille og roligt i takt med at han begynder at få mere og mere rigtig mad og spiser større mængder af dette. De fleste børn vil i 7 måneders alderen gå fra ca 5 til 4 amninger og i 8-9 måneders alderen nedsættes til 3 amninger dagligt. Efter 10 måneders alderen vil 2 amninger + en portion tykmælk eller lignende om eftermiddagen samt den mælk som indgår i madlavningen ofte være nok til at sikre barnets mælkebehov.
En plan for dagen til en dreng på 7-8 måneder, som måske er ved at være parat til at tygge lidt, kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning og sover her lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, flerkornsgrød, øllebrød, vand af kop
Formiddag 9.30: ½ bolle at gnave i, frugt i stykker, evt. lidt frugtmos, vand af kop
Tilbydes evt. amning inden formiddagslur, du må godt bibeholde denne lidt endnu, det er helt okay, hvis det får ham til at sove bedre, puttes ca kl. 10
Frokost: Grøntsagsmos med fisk, kød eller fjerkræ. Ved siden af begynde med små rugbrødshapsere med smørbart pålæg. Vand af kop.
Tilbydes evt. amning inden middagslur ca kl. 13-13.30
Eftermiddag 15-16: Grød af en eller anden slags, evt. med lidt frugtmos på, frisk frugt ved siden af. Må her igen gerne få lidt at sidde med i hånden, øve sig lidt på. Vand af kop.
Kan tilbydes amning om eftermiddagen alt efter hvad han har spist og drukket hos dig tidligere på dagen.
Aften 17.30-18: Mere og mere familiemad, Grøntsagsmos af flere forskellige grøntsager, men også begynde med lidt ris, pasta, sovs, kød, fisk, brødstykker til hånden osv. Vand af kop
Ammes og puttes til natten
Sen aften 23-24: Nogle børn har brug for amning her og det er okay, hvis han så ikke får noget om dagen. Men hos jer lyder det ikke til at være nødvendigt:o)
Når du giver ham vand, så er det et spørgsmål om øvelse. Prøv evt. med et lille snapseglas, som passer størrelsesmæssigt bedre til hans lille mund. Ellers gør øvelse mester.
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o) Rigtig god jul.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske