Svar: Mad til dreng på 6½ mdr
16. februar 2004
Alder:
6 mdr.
Kære Line
Det kan være en ulempe at give barnet alt for meget frugtgrød, da det har en sød og dejlig smag og barnet derfor hurtigt kan komme til at foretrække dette fremfor anden grød og mos, som jo også er vigtigt.
Jeg synes derfor at det vil være en fordel om du nøjes med et frugt måltid i løbet af dagen eller simpelthen bruger frugtmosen som lidt eksra sødt på den almindelige grød. Her vil en spiseskefuld være passende mængde pr. portion.
Et forslag kunne se sådan her ud:
Morgen: bryst/flaske
Formiddag: grød (fuldkornsgrød med en skefuld frugt mos)
Frokost: grøntsagsmos med kød eller fisk
Eftermiddag: Evt. grød eller bryst/flaske
Aften: grøntsagsmos med kød eller fisk eller frugtmos til dessert.
Sen aften: bryst eller flaske.
Til måltiderne tilbyder du din dreng mælk eller vand af kop.
Du må gerne give ham A38 med lidt frugtmos på. Det kan han f.eks. godt få om eftermiddagen. Det er en god idé at give yohgurt mpå denne måde i stedet for at købe yoghurt, der er sødet med sukker.
God fornøjelse.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske