Brev:
Vil kun ammes i søvn om aftenen
20. december 2007
Alder:
6 mdr.
Vil kun ammes i søvn om aftenen
Kære Helen
Jeg har et spørgsmål vedrørende det at lære sit barn at falde i søvn om aftenen selv/eller blive puttet af andre end mor.
Min datter vil kun falde i søvn, når hun bliver ammet i sengen. Jeg har læst "Godnat og sov godt" men synes der er for meget kritik af metoden til at jeg vil anvende den. Men jeg synes også vores system nu er uholdbart i længden, da det betyder at jeg bruger hele min aften på at lege levende sut. Så jeg håber, at du måske kan komme med et godt råd eller trøste os med at det snart går over af sig selv, og at vi skal holde ud lidt endnu :-)
Vores aftener ser gerne således ud:
Hun får lidt grød eller mos ca kl 18 suppleret med lidt amning.
Vi leger derefter lidt, og hun begynder at vise træthedstegn ved en 20-20.30 tiden (hun gnider sig i øjnene, gaber og er lidt utilfreds). Hun får nattøj på, siger godnat til far og jeg ligger mig i vores seng med hende, og giver hende bryst.
Selvom hun er faldet i søvn og kun ligger og sutter i søvne, så vågner hun ligeså snart jeg prøver at liste mig væk. Så ligger jeg mig igen, og hun får så bryst igen. Og sådan fortsætter det i et par timer. Ca kl. ca 22.30-23.30 har jeg held med at snige mig væk.
Vi har derefter ingen problemer med at lægge hende over i hendes egen seng, og hun sover uafbrudt derfra indtil næste morgen ved en 7-8 tiden.
Hun virker ikke til at være sulten, men bruger mere mit bryst som en sut. Hun bliver meget hidsig, når vi prøver andre ting end amning, og efter et forsøg tager det lang tid at få hende til ro igen. Følgende er prøvet adskillige gange uden held:
1. Jeg prøver at erstatte brystet med sutten- også når hun ligger og sutter i søvne. Hun har aldrig villet tage sut.
2.Vi har prøvet at strække tiden til 21-21.30 før vi ligger os op, men så er hun bare blevet overtræt og endnu mere utilfreds.
3. Jeg har også prøvet at stoppe med at amme, inden hun når til det stadie, hvor hun sutter i søvne, og så ligge hende over i vuggen. Hun vågner, hidser sig op. Jeg prøver enten at lægge en hånd på hendes bryst, synge, ae og gynge vugge.
4. rokke hende i barnevogn
5. Slynge. Vi har dog engang imellem held med at bruge slyngen om aftenen.
6. sutteklud der lugter af mor.
Af samme grund kan far ikke putte eller passe hende om aftenen. Hun tager gerne flaske, men hun vil ikke sove og bliver mere og mere hidsig. Sidst han skulle passe hende, blev hun så hidsig, at hun kastede slim op. Han kan ikke få hende hidset ned, da det eneste der virker er at give hende bryst.
Der er ikke problemer med at lægge hende til at sove om dagen. Her sover hun i barnevognen. Ca. 2 lure og engang imellem tager hun sig nogle powernaps. Den sidste lur tager hun ca ved en 15-16 tiden og den varer maks 1 time. I alt sover hun vel en 13 timer i løbet af et døgn.
Tak for en god brevkasse og rigtig god jul.
Med venlig hilsen
Tanja