Svar: Vil kun ammes i søvn om aftenen
20. december 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Tanja
Det er helt naturligt at et barn på 6 måneder har brug for brystet og den nærhed og tæthed det giver, når hun skal sove. Jeres datter har en alder nu, hvor hun er begyndt at bruge sig selv mere fysisk, hun drejer omkring, har fat i sine tæer, hun sidder nu op når hun spiser og følger meget mere med i verden og i alt hvad der foregår omkring hende.
Det betyder at hun har en fysisk uro i kroppen og at det er svært for hende at slappe af og lade roen komme over sig. Samtidig er det også svært for hende at lukke alle lyde ude, fjerne alle stimuli - hun vil så gerne følge med i det hele og netop det at ligge tæt med mor, få brystet, ligge i en slynge eller lignende, hjælper hende til at koble fra.
I skal naturligvis sikre jer at hun får mælk nok i løbet af dagen, så der ikke er tale om sult. Det at ville die hyppigt i løbet af aftenen er en måde at fylde sig op til natten på. Ellers tænker jeg at I ikke skal gøre et meget stort nummer ud af det, da hun jo efterfølgende netop sover rigtig godt om natten.
Hvis du har brug for aflastning og brug for at far tager over, så synes jeg at flasken lyder som en rigtig god idé. At få en flaske er dog tilsyneladende ikke helt nok, netop fordi det jo egentlig mere er nærheden og det at ligge tæt, som for hende til at slappe af. Hvis far således skal have held med flasken, så vil det være rigtig godt at han endten lægger sig med hende i sengen, ligesom du plejer at gøre, eller at han alternativt lægger hende i hendes egen seng og giver hende flasken imens hun ligger der. På den måde falder hun i søvn uden at være i favn og uden at skulle flyttes efterfølgende.
Det vil også være hensigtsmæssigt at I forsøger jer med at putte hende uden amning om dagen. Den sværeste amning at komme væk fra er netop den inden aftenputningen, så start om dagen først og put hende til lure der, hvor hun stadig er lidt mere vågen. Så lærer hun det om dagen og de rutiner kan I så stille og roligt være heldige at overføre til om aftenen:o)
I stedet for "godnat og sov godt" så vil jeg anbefale jer bogen "Sov igennem uden gråd" eller bogen "Sov godt - en guide til forældre". I finder dem alle i min bogguide.
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske