Brev:
Amning og aftenvagt
20. december 2007
Alder:
10 mdr.
Amning og aftenvagt
Kære Helen
Det er snart tiden hvor jeg skal starte på arbejde igen, sidst i januar. Jeg er sygeplejerske og har dag- og aftenvagter. Min datter vil til den tid være 11 mdr.
Hun bliver i skrivende stund ammet tidlig morgen, inden formiddagslur og nogle gange inden middagslur og til nat. Hun vågner oftest midt/sidst på natten og får en lille tår at sove videre på.
Jeg har ikke fået hende passet om aftenen endnu men om dagen. Og der har hun fint undværet amningen - har ikke på nogen måde givet udtryk for at mangle det, og er faldet fint i søvn.
Jeg har nydt amningen utrolig meget og gør det stadig. Det er efter min mening uvurderligt, den nærhed og den kontakt man opnår med sit lille barn, det er bare så skønt! Derfor har jeg også utrolig lyst til at fortsætte.
Nu kommer vi så til min bekymring. Jeg har jo de her vagter indimellem. Max 3 i træk og indimellem kan der gå halvanden uge - 14 dage imellem. Men når jeg nu skal i vagt skal min mand putte og hvad så?????? Kan hun mon finde ud af, at når far er hjemme får hun mælk af kop og sut og når det er mor så må der ammes? Skal jeg vænne hende fra eller holde fast ved morgen amning? Jeg kan mærke at knuden i maven kommer snigende ved tanken om, at min pige bliver dybt ulykkelig hvis hun vågner sidst på aftenen og ikke kan komme til at sutte:(
Hvad tænker du er det bedste?
Øv, hvis jeg havde et job med kun dagvagter, ved jeg godt hvad jeg ville vælge. AMME!!
Kærlig hilsen en ked mor
Jette