Svar: Gråd ved putning - 8 mdr.
20. december 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Gitte
Din datter er nu i separationsfasen og hun er rigtig godt igang. Jeg tænker det er derfor, at hun græder og protesterer når far putter hende og når hun har svært ved at overgive sig til søvnen.
Jeres datter er nu i separationsfasen og det betyder at hun mere end nogen sinde har behov for jeres fysiske kontakt og viden om at I er der for hende, at hun ikke er ladt alene. Det er en fase hun er i og det kan godt være nødvendigt i en periode at give hende mere fysisk nærvær, når hun skal sove. Det kan således godt ikke kun at tage hende op og ned, det er nødvendig nogle gange, men ikke altid, og så i stedet røre mere ved hende. Det kan være at putte hende på maven og så holde hånden på hendes ryg, putte hende på siden og igen lade fars hånd give lidt tyngde på hendes krop, så hun kan mærke at han er det. Det er altså ikke nok at sidde der, hun har brug for at blive holdt i hånden, blive kærtegnet osv. Stille og roligt vil I så kunne begynde at gå til og fra hende igen.
Du skal være opmærksom på at hun i kraft af sin udvikling, om dagen godt kan have så travlt at hun ikke helt indtager den mængde mælk og mad som hun egentlig har behov for. Det er derfor meget vigtigt at du sikrer dig at hendes indtag af mad og mælk om dagen er tilstrækkeligt. Du fortæller også at hun har sat indtaget af mere rigtig mad op, efter at du har trappet amningerne ned og det lyder rigtig fint.
4 amninger dagligt lyder til at passe hende godt og det synes jeg du skal blive ved med lidt endnu. (Det er helt vildt flot at du har fået trappet så meget ned, stort skulderklap for det:o)) I 9 måneders alderen kan du så forsøge at trappe ned til 3 og først mellem 10-12 måneders alderen begynde at trappe yderligere ned til 2. I stedet kan hun så efter 9 måneders alderen begynde at få lidt mere komælk og kan således få erstattet eftermiddagsamningen af en portion tykmælk eller lignende.
Det er altså som regel eftermiddagsamningen der fjernes først. Derefter ofte endten morgen amning eller den sene aften amning og tilsidst fjerner man så amningen inden sengetid.
Med hensyn til overvægt, så lyder hun som en rigtig fin pige og man skal ikke sætte små børn på diæt:o) Det er vigtigt at du lærer din datter gode madvaner og at du således allerede nu lader hende få rigtig mad, mad som smager af noget. Lærer hende at spise grøntsager, frugt, kød og fisk og at hun skal drikke vand. Hun har stadig brug for fedtstof via maden og det skal hun have, men du skal vælge gode og nærende madvarer og ikke tilbyde hende saft, chokolade, slik og lignende. Man køber heller ikke grill-mad eller går på MacDonalds jævnligt:o)
Hun kan ud over modermælken tilbydes sødmælk via madlavningen og når hun så bliver et år, så skifter du over til letmælk.Her tænker jeg både på det hun drikker af en kop og den type yoghurt og lignende du køber. Det bør være lavet på letmælk. Se dig igen om efter sunde produkter - det er således sundere at give hende A38 og komme frugtmos på selv, end det er at købe en sødmælks yoghurt fyldt med sukker...
Først efter 3 års alderen anbefales det at man giver børn de meget fedtfattige produkter som skummetmælk, minimælk og kærnemælk.
Så på nuværende tidspunkt skal du ikke være bekymret for din datters vægt, hun lyder super lækker:o) Du skal naturligvis være opmærksom og du skal gøre dig nogle overvejelser omkring hvad mad du laver, hvordan I spiser hos jer. Du skal give hende sunde spisevaner (og drikkevaner) allerede nu imens hun er lille osv. Så er I rigtig god på vej.
Håber du er hjulpet lidt videre. Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske