Brev:
Hvordan kommer vi af med flaskerne?
21. december 2007
Alder:
12 mdr.
Hvordan kommer vi af med flaskerne?
Hej Helen
Nu har pigen fejret sin 1 års fødselsdag, og hun er en sød og glad pige.
Vi har rodet noget rundt om natten, men fandt for et par måneder ud af, at det var ørerne, det var galt med. Med væske i mellemøret, så sover man jo ikke godt og kan godt være rigtig ked af det, når man vågner om natten. Vi har givet panodil, når vi har skønnet det nødvendigt, og hun har fået lov til at sove (det meste af natten) i vores seng. Det har ikke kunnet fungere på andre måder, og det har været nemmere at trøste. Vi har jo skullet op på arbejde og i vuggestue, så tingene har skullet hænge sammen. Hendes tremmeseng står selvsagt stadig i vores soveværelse.
Nu har hun så fået dræn i begge ører, da væsken ikke så ud til at ville forsvinde af sig selv, og det har gjort en kæmpe forskel. Hun vågner stadig et par gange i løbet af natten, men skal bare lige puttes, også sover hun videre. Nogen gange kan jeg høre, at hun vågner, men klarer selv at finde sutten og falde til ro, så hun kan jo godt! Hun er dog stadig ivrig efter at komme over i vores seng. Både opvågninger og putte-hos-mor-og-far-trangen tiltænker jeg gammel vane (de dumme ører!), og begge dele har vi lyst til at arbejde med at komme af med. Måske frister dobbeltsengen ikke så meget, hvis vi flytter hende ind på eget værelse?
Hun får stadig flaske inden hun skal sove og en flaske ved 23-tiden. Det er hun vel også for stor til nu? Igen har vi nok været lidt tøvende med at trumfe noget nyt igennem, da den sene flaske også tit har bevirket, at hun har været lidt mere rolig i de efterfølgende par timer.
Therese har i perioder haft svært ved at bevare interessen for maden, når vi har tilbudt hende mad. Hun er en slank pige, men mangler ikke noget. Vi har været inde i en god periode, hvor hun har spist aftensmad med stor glæde. Det er for det meste rigtig hyggeligt: Vi taler sammen og hygger os, og hun smager ivrigt på alting. Hun er jo en stor pige nu, så hun får selvfølgelig det samme, som vi spiser.
Vi må gerne hjælpe med at sætte maden fast på hendes gaffel, men så vil hun også selv klare resten. Andre gange klares spisningen med fingrene. Hun siger "mmm" og "mam", mens vi spiser og tilbyder os (og kattene) små stykker af hendes mad (som vi så spiser til hendes store fornøjelse). Hun er rigtig slem til at smide maden på gulvet, og der er altid et farligt svineri. Vi plejer at tage maden fra hende, hvis der går for meget leg i den, og ignorerer hende ellers bare - jeg kan godt se, at hun kigger meget intenst på mig eller sin far, mens hun smider maden på gulvet.
Hvor meget kan man forvente af et 1 års barn? Jeg synes ikke, at hun virker helt klar til at blive skældt ud. Hun forstår det vel ikke?
Det virker som om, at hun er mest sulten sidst på dagen: Aftensmad, grød og flaske i hurtig rækkefølge er populært. Morgenmaden er sådan lidt lala, og hvis hun ikke lige bryder sig om smag, temperatur eller konsistens (hvem ved?), så spiser hun bare ingenting. Jeg spørger tit til, hvordan det er gået med spisningen i vuggestuen, og det svinger meget. Nogen gange spiser hun som en hest, og andre gange gider hun slet ikke.
Hvordan kommer vi af med de flasker? Vi prøvede at tilbyde hende vand en aften, men hun brændte totalt sammen. Hun virker jo sulten, men burde vel kunne klare sig? Er hun mælkedranker?
Dagen ser sådan ud:
6.15 Vi står op - nogle gange foretrækker Therese at blive liggende en halv time endnu
7.00 Morgenmad: Grød (det er stadig mest købegrøden, der duer).
8.00 Afleveres i vuggestuen
9.00 Frugt i vuggestuen
11.00 Frokost (vuggestuens madordning)
11.30 Puttes til lur (sover ca. 1,5 time)
14.00 Eftermiddagsmad (vuggestuens madordning)
16.30 Kommer hjem fra vuggestuen (vil tit gerne have noget yougurt og lidt banan eller mandarin eller lidt brød og en ostehaps)
18.00 Aftensmad (svinger meget, hvor meget der ryger ind. Nogle gange spiser hun som en lille fugl andre gange som en voksen mand).
19.00 Godnatgrød (spiser gerne en pæn portion)
19.15 Flaske (drikker 100-200 ml. mme)
19.30 Puttes i tremmesengen og falder hurtigt i søvn efter at have snakket lidt med sig selv
23.00 Flaske (drikker 100-200 ml mme)
I den periode hvor vi havde meget urolige nætter kunne hendes behov for søvn om dagen variere rigtig meget, og nogen gange var det nødvendigt med 2 lure. Jeg tror, at vi går mere regelmæssige tider i møde nu, hvor vi ikke roder rundt med panodiler og lange grådanfald om natten.