Brev:
Kartoffelmos - og vækning
21. december 2007
Alder:
5 mdr.
Kartoffelmos - og vækning
Hej Helen
Jeg har lige et spørgsmål ang kartoffelmos.
Vores datter på 5½ mdr. spiser alt hvad jeg serverer for hende pånær kartoffelmos. De gange jeg har givet hende det, har det været med livet (hendes) som indsats. Det er som om det klumper sammen bagerst i munden og så kan hun til sidst ikke trække vejret. Jeg har de sidste gange måtte vende hende med hovedet nedad så det kommer ud igen. Hun får små skefulde ad gange og vand (her i flaske, så jeg ved at hun også får det ned) for at skylde kartoffelmosen ned, efter næsten hver skefuld, men lige meget hjælper det.
Jeg er ved at være lidt bange når jeg skal give hende det, for det er jo ikke særlig rart at sidde med en "lille baby" der er ved at blive kvalt. Og det gør også at når jeg så skal give hende grød senere på dagen, så går der nogle skefulde før hun stoler 100% på at det er ok at spise, og det synes jeg er ret synd for hende.
Er kartoffelmos vigtig for hende eller er det ok at vente med det til hun er lidt ældre og har fået lidt mere styr over sin tunge?
Hun spiser som sagt stort set alt andet jeg giver hende bl.a gulerod, broccoli og blomkålsmos.
Hun har aldrig været vild med det grød der er smag i, så hun får kun risgrød uden smag.
Så har jeg lige et spørgsmål ang. vækning.
Som skrevet tidligere sover hun jo rigtig godt, vi oplever dog nu (efter hun fik sin 5 mdr. vacc. d.10/12) at hun har svært ved at falde i søvn om aftenen, (hun var syg af vacc i næsten 4 dage:-(. ) og det gør jo så at hun sover senere - dermed vågner hun jo så (som regel) også senere om morgenen. Skal jeg vække hende tidligere? f.eks kl 7 ell. 8?
Jeg er faktisk selv lidt imod at skulle vække hende, da jeg tror hun har behov for søvnen siden hun sover, er det forkert at tro? Hun bliver ikke vækket af sin lurer i løbet af dagen med mindre det er mere end 4-5 timer ad gangen. (afhængig af dagen)
God jul.
Med venlig hilsen
Charlotte