Svar: Kartoffelmos - og vækning
21. december 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Charlotte
Der er faktisk en del børn som ikke rigtig kan kapere konsistensen af kartoffelmos og det lyder som om din datter hører til dem. Det er helt okay og jeg synes derfor du skal give hende grøntsagsmos uden kartoffel.
Du kan lave mos af blomkål, broccoli, ærter, squash, gulerod og lignende og når hun bliver 6 måneder må hun meget gerne få flere af de kraftige og mere smagfulde grøntsager, f.eks. kan rodfrugtmos være et hit. Ellers kan du her give hende: porrer, selleri, spinat, pastinak, persillerod, skorzonerødder, bønner, savojkål, grønkål, rosenkål osv. osv. Vær opmærksom på selleri, fennikel, spinat og rødbede som indeholder nitrat og derfor kun må udgøre 1/10 af portionen.
Når hun bliver 6 måneder så må hun også gerne få lidt sødmælk, hvis det indgår som en naturlig del af madlavningen og kan på den måde få mere og mere af den mad I andre spiser. Hvis I får lidt sovs og det er lavet på sødmælk, så må du således gerne give hende lidt af dette og så er det også efter 6 måneders alderen og når grøntsagsmosen fungerer, at du kan begynde at tilbyde hende lidt kogt kød og fisk i grøntsagsmosen.
I stedet for kartoffel, så kan du faktisk også bruge risgrøden som en basis, så du simpelthen kommer forskellig grøntsagsmos på som topping til en risgrød - det kan mange børn faktisk rigtig godt lide og det kan være en god måde at komme rigtig igang med grøntsagsmosen på.
Med hensyn til vækning, så synes jeg ikke du skal vække din datter. Carolina har altid været rigtig god til at regulere sit søvnbehov og så længe hun ikke vender op og ned på dag og nat, så synes jeg hun skal have lov til at sove som hun gør. Hvis hun er glad om aftenen, så gør det jo ikke noget at hun er lidt mere vågen der, selvom der så går lidt voksentid fra. Det ændrer sig igen i takt med at hun bliver ældre. Julen og hvis I skal noget i juledagene kan også spille ind på hendes søvnrytme. Så lige nu synes jeg du skal lade hende sove og tro på at hun har en naturlig og sund evne til at regulere det selv:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig glædelig jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske