Svar: Skal jeg lade ham sove eller vække ham?
22. december 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Tine
Når man er 3 måneder gammel, så er det rigtig flot at kunne sove 6 timer i træk og det er bestemt ikke noget man kan forvente. Det er dog ønskeligt for alle, at de 6 timer, hvis han kan sove så meget, ligger om natten - altså mellem kl. 24-06, da I alle har brug for sammenhængende nattesøvn. Samtidig er det også vigtigt at han ikke sover dagen væk, men har vågne timer, hvor han snakker, pludrer, begynder at bruge sin krop og udvikler sig både fysisk og mentalt - det er om dagen hans skal underholde og bruge sig selv mest:o)
Jeg synes derfor ikke at han skal sove 6 timer sammenhængende om dagen, så synes jeg du skal vække ham. Tage ham op stille og roligt, så han ikke bliver forskrækket, skifte ham, give ham bryst, snakke lidt med ham og hvis han så bare kan sove videre så må han gerne det.
Du skal regne med at han har behov for at sove 3 lure i løbet af dagen, en formiddagslur, en lur over middag og en lur sent om eftermiddagen/først på aftenen. Herefter er mange børn i 3-4 måneders alderen vågne om aftenen, hvor de spiser hyppigt, pludrer, nyder også at være hos far osv. De går lidt senere i seng i denne alder, men må så tilgengæld gerne sove om natten.
Sammenlagt skal du regne med at dagssøvnen skal vare 5-6 timer ialt, altså fordelt over 3 lure og så kan han sove 10 timer om natten, naturligvis afbrudt af at få mælk.
Jeg tænker at det at du holder ham lidt igang om dagen og sørger for at han spiser hyppigere hos dig om dagen end om natten, også vil være gavnligt for hans tarmsystem. Netop om natten, hvor der skal være ro, er det uhensigtsmæssigt at han spiser meget tit, da han så skal nedbryde den mad i tarmene og dermed sover mere uroligt. Det er derfor også i forhold til hans tarmfunktion hensigtsmæssigt at han spiser hyppigere om dagen end om natten.
Jeres plan for dagen ser egentlig rigtig fin ud og virker alderssvarende. Dog skal du så være opmærksom på at han ikke skal sove en 5-6 timer formiddagslur, men kun skal sove 3-4 timer. Prøv derfor at pusle lidt om ham, når der er gået ca 3 timer og se om han så ikke rører lidt på sig, kan komme op og få mad og opleve lidt af verden, hvorefter han så er putteklar igen:o)
Du spørger om du skal begynde at supplere med mme eller vælling og det synes jeg umiddelbart ikke. Det lyder ikke som om du mangler mælk, når din dreng sover så godt og hans vægt og længe lyder også passende i forhold til hans alder (nu ved jeg jo ikke hvordan han i øvrigt er vokset, men 6 kg og ca 62 cm lyder meget gennemsnitligt for et 3 måneders barn).
Det er også normalt at du ikke oplever samme brystspænding som i starten og du må gå ud fra at når han vil spise hos dig, så er der også noget at komme efter. Det vil igen være rigtig fint at han ammes hyppigt, da det er hyppigheden af amning, som øger mælkemængden. Det giver altså mere mælk at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time. Så i forhold til din mælkedannelse er det også uhensigtsmæssigt, hvis han sover 6 timer af gangen... Igen, når det nu er sagt, så må han altså gerne sove 6 timer, hvis han trives med det - dog bare helst om natten:o)
Jeg håber at du kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig glædelig jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske