Svar: Maveproblemer og overgangskost
16. februar 2004
Alder:
5 mdr.
Kære Lisbeth
Grøn afføring gennem længere tid, kunne godt tyde på at din søn har fået en mave-tarm infektion og det vil være en god idé at du lige får ham tjekket hos lægen. Du kan få et specielt glas til afføringsprøver, som lægen kan sende til analyse. Derved kan I finde ud af om din søn er generet af en infektion.
Nogle børn reagerer med at få forstoppelse, når de begynder at få anden mad end mælk. Men du bliver jo nødt til at forsøge dig,- han kan jo ikke leve af mælk resten af sine dage:o)
Sørg for i begyndelsen at give ham smagsprøver og give ham hellere små og hyppige måltider i stedet for store og få. Det kan være en god idé at begynde med lidt risgrød eller majsgrød, som er mildt. Du kan lave grøden på den erstatning, som hans mave er vant til at få.
Hjælp ham med at bevæge sig, så meget som muligt, så han får brugt sig selv. Det sætter også gang i maven. Sørg for at han får rigeligt at drikke og give ham evt. lidt vand af en kop, sammen med grøden.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske