Svar: Søvnproblemer - 13 mdr.
26. december 2007
Alder:
13 mdr.
Kære Bitten
Det er helt rigtigt, som ørelægen har sagt, at børn med øreproblemer kan have rigtig svært ved at finde en god soverytme igen og det skal man naturligvis have forståelse for. Det lyder jo også som om at flasken med vælling virker for jer og jeres dreng - han vågner, får sin flaske og falder i søvn mere eller mindre med det samme og på en rigtig fin og rolig måde og på den måde får I alle den bedste søvn...
Naturligvis skal denne rutine ændre sig stille og roligt og man kan også diskutere behovet for mme, nu hvor han er blevet et år, men igen skal ting nogle gange have sin tid og man må forsøge at følge barnet lidt og gøre det som virker i en periode, for så at se om man kan få ændret på tingene lidt efter lidt.
Der er naturligvis den mulighed at fjerne flasken fra dag til dag og det kan også nogle gange være nødvendigt. Sådan synes jeg dog ikke det behøver være hos jer og i første omgang synes jeg at I skal se om ikke I kan vende ham fra den på en mere human måde:o)
Start med at skrue indtaget lidt ned, så han ikke får så meget i flasken af gangen, altså i stedet for 200ml så giv ham kun 150 og efter nogle dage, så skru yderligere ned til kun 100ml.
Jeg vil også foreslå jer at I forsøger at indføre et nyt putte ritual, som indeholder en godnathistorie, en kop mælk og en banan. Det er sådan at banan indeholder serotonin, som får kroppen til at slappe af, samtidig med at det jo ofte er let at spise og så mætter det på en god måde i maven.
Det at få en kop mælk, en banan og så en godnathistorie er derfor ofte en rigtig god måde at vende barnet fra flasken på og i takt med at jeres dreng bliver ældre og flaske indtaget er nedsat, så vil han sandsynligvis selv begynde at foretrække ovenstående model. Jeg tænker derfor at I skal til at tænke i helt nye baner, når I putter ham, forsøge at finde et nyt ritual, en ny god måde for jer alle, som ikke indeholder flaske.
Derudover så tænker jeg at han jo netop bliver ældre og derfor også begynder at forstå mere og mere. Det at noget er slut, er en af den ting, som han stille og roligt begynder at forstå mere af. Ofte bruger vi "slut" sammen med en gestikuleren, hvor vi slår ud med hænderne - der er ikke mere. Det gør vi i hverdagen i mange situationer. Det kan være bogen, som klapper sammen, nu er historien slut, det kan være mælkekartonen på bordet som er tom - slut, der er ikke mere mælk osv. Og dette begreb "slut" skal I også føre over på flasken.
På et tidspunkt skal der købes nye flaskesutter, de gamle dur ikke mere og de skal smides ud. Tag jeres dreng med i processen, lad ham se at de er i stykker, lad ham være med til at smide dem ud, vis ham det er slut. Når han så beder om flasken om aftenen, så må I gentage for ham at det jo var slut, vise ham flasken, som ikke dur, huske ham på at I smed flaskesutterne ud. Og så må I tilbyde ham et alternativ - netop en kop mælk og måske en banan.
Det har naturligvis også stor betydning at jeres dreng ikke spiser noget særligt om aftenen, for så er han naturligvis sulten. Prøv derfor om I i en periode, kan give ham en portion grød eller mose hans grøntsager med lidt sovs eller lignende, som I kan give ham. Han er træt om aftenen og jeg tror ikke hans vægring mod maden på dette tidspunkt handler om kræsenhed eller spiseproblemer, men kort og godt om at han er for træt til at koncentrere sig om det og flasken er derfor dejlig let at forholde sig til. Derfor vil det være rigtig godt, hvis I i en periode kunne indføre noget mad, som I kan hjælpe ham med at spise, så I er sikre på at han ikke går sulten i seng.
Jeg håber at ovenstående tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat, god jul og rigtig godt nytår:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske