Svar: Sovevaner igen igen - 4 mdr.
26. december 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Viggas mor
Der er ikke tvivl om at børn som udgangspunkt vil sove, når de er trætte og når de har behov for at sove, men når det er sagt, så er der også børn som har rigtig svært ved at overgive sig til søvnen. Nogle børn sender også svage signaler og det kan være rigtig svært som forældre at aflæse, hvornår barnet egentlig er træt og skal puttes, hvorfor man godt kan komme til at passere det rigtige puttetidspunkt og derfor have problemer med at få barnet til at sove. Og så er der naturligvis også andre faktorer som spiller ind på børns søvn.
For at kunne sove er det f.eks. vigtigt at man er mæt, det er vigtigt at man ikke går sulten i seng. Det er også vigtigt at man er træt, ikke overtræt, men træt nok til at lade roen komme over sig, træt både fysisk og mentalt. Det er også vigtigt at man føler sig tryg, at man sover et sted, som man forbinder med noget rart og noget hyggeligt, ligesom det også er vigtigt at man har det godt - at madrassen er rar at ligge på, at dynen er blød og behagelig, at lyset ikke er for skarpt osv. osv. Der er rigtig mange faktorer som spiller ind.
I takt med at barnet bliver ældre, så bliver disse faktorer mere og mere vigtige og det bliver også lettere for jer forældre at handle, at forsøge noget forskelligt. F.eks. nu, hvor du er begyndt med en flaske vælling og det har hjulpet lidt. I takt med at I begynder med lidt skemad, så vil det også ændre og hjælpe lidt. Det har bla. betydning for søvnen i løbet af dagen, det hjælper til lidt struktur, skemaden gives på nogenlunde faste tider og søvnen bliver således også kørt lidt mere ind i et system - Vigga spiser, leger, spiser, sover osv. På den måde ændrer tingene sig og "de gamle" har ret i at det nok skal vende på et tidspunkt:o)
Jeg synes derfor du skal forsøge at tage en dag af gangen og være okay med at Vigga i øjeblikket er mere vågen om aftenen og sover lidt længere om morgenen. Nyd at I har de timer sammen og at du kan sove lidt længere... Det er en del af hendes udvikling og hun sover jo umiddelbart det hun har behov for, regulerer således fint selv ind og trives på denne måde. Det er meget normalt at børn i Viggas alder, har en periode, hvor de er mere vågne om aftenen, på samme måde, som de når de bliver ældre, pludselig kan falde alt for tidligt i søvn og det kan være svært at nå at få aftensmad i dem:o) Så ja, det er en del af hendes udvikling.
Der findes en del bøger om børn og søvn, nogle mere gode end andre, og de er meget forskellige. Hvad der falder bedst i smag afhænger således af den enkelte... Hvad jeg mener om de forskellige bøger kan du se i min bogguide under 'Børns søvn'.
Som sagt tænker jeg at I, når I er hjemme igen, vil have glæde af at begynde med lidt skemad og lidt fast struktur for dagen i forhold til søvn og mad, men lige nu skal I forsøge at nyde ferien og det at være hos familien og så må I ændre på tingene, når I kommer hjem igen:o) Jeg er sikker på at jeg så hører fra dig igen:o) Knus herfra
Rigtig god jul og rigtig godt nytår:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske