Svar: Vågner hver nat mindst 3 gange
27. december 2007
Alder:
14 mdr.
Kære Christina
Planen for dagen ser fin ud. Det lyder passende med en lur i løbet af dagen og Floras indtag af mad lyder alderssvarende og fint - hun lyder således ikke til at vågne hverken på grund af sult eller for meget søvn i dagtimerne.
Derfor tænker jeg at hendes natlige opvågninger må handle om tryghed og hendes store behov for nærhed og fysisk kontakt. Ud fra dine tidligere breve så ved jeg, at Flora altid har været en meget tryghedssøgende lille pige, som altid gerne har ville være i favn og være i nærheden af især mor. Jeg tænker derfor at det at hun nu motorisk kravler så meget rundt som hun gør, naturligt giver hende oplevelsen af en større verden, flere stimuli at bearbejde osv. så at hun derfor også drømmer mere og derfor vågner mere om natten.
Samtidig siger man også at der netop i 14 måneders alderen ligger en udviklingsfase, hvor barnet begynder at erkende at verden er fuld af mål og at ting skal gøres i bestemte rækkefølger. Hvis man f.eks. skal udenfor, så skal man have sko og jakke på, når man skal i seng om aftenen, så skal man have skiftet ble, nattøj på og så børste tænder, når man skal lege med klodser, så gøres dette også på en bestemt måde osv.
Samtidig vil børn i denne alder så småt begynde at være med til ting, det forsøger at få tingene gjort på den rigtige måde, det forsøger at forstå hvordan det hele hænger sammen, peger på ting, spørger hvad det er, søger forklaringer for at forstå sammenhængene. Og det er jo alt samme rigtig godt og tegn på at barnet udvikler sig, men det er samtidig også skræmmende og frustrerende for barnet. Derfor vil børn i denne alder virke mere pylrede, urolige, tryghedssøgende osv. samtidig med at de jo også forsøger at bevæge sig mere ud i verden på egen hånd.
Jeg tænker derfor at det hos jer handler om den fase, som lille Flora går igennem i øjeblikket og det bedste I kan gøre er at hjælpe hende til at falde i søvn igen, når hun vågner. Forsøge at holde aktivitetsniveauet på et minimum om natten og forsøge at trøste, berolige og betrygge hende i at hun roligt kan sove videre.
Jeg håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke og rigtig godt nytår:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske