Svar: Modermælkserstatning eller vand
16. februar 2004
Alder:
8 mdr.
Jeg synes faktisk at det er flot at jeres datter sover 9 timer i træk. Når hun vågner om morgenen, så handler det sikkert om at hun er tørstig. Mit bud er derfor at du kan forsøge at give hende vand i stedet for mælk.
En anden løsning er at du giver hende noget at drikke før du selv går i seng. Så hun får lidt væske, når hun har sovet et par timer, og derefter bliver puttet igen. Om du kan gøre dette afhænger dog af, hvordan hun i øvrigt er, for hvis du risikerer at hun vågner op og vil snakke og lege på det tidspunkt, så er det jo ikke den ideelle løsning:o)
Det er jo i øvrigt rigtig dejligt at hun allerede i en alder af 8 mdr. spiser så godt. Er hun meget ked af at få vand, kan du også tilbyde hende lidt sødmælk i en kop i stedet, men vand slukker tørsten bedre.
Vær opmærksom på at hun ikke sveder for meget, altså ligger for varmt om natten. Temperaturen skal være mellem 18-20 grader.
Med hensyn til at fortynde erstatning, så er dette naturligvis en mulighed, bortset fra at du så ikke kan regne med næringsindholdet. Derfor kan du i princippet lige så godt give alm. mælk eller vand.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske