Svar: Søvn - hvor meget skal hun sove?
27. december 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Neel
Børn søvnbehov er forskelligt og netop i 9 måneders alderen, hvor mange børn begynder at kravle og opleve mere af verden, bruger mere energi, er i separationsfase osv. så er det naturligt mere trætte - det er en periode, som kræver lidt ekstra af dem:o)
Derfor er der mange børn som i denne alder vil have behov for at powernappe lidt ekstra i løbet af dagen og det er helt okay.
Gennemsnitligt kan man sige at de fleste børn i 9 måneders alderen vil have behov for at sove 2 lure dagligt. Ofte vil dagslurene vare mellem 2½-4 timer ialt og om natten vil barnet oftest sove 11-12 timer, ialt ca sove 14 timer på et døgn. Igen er dette gennemsnitligt og nogle børn sover derfor mere og andre mindre...
Når jeg ser på din plan for dagen, så ser det ud som om din datter sover fra mellem 20-21 om aftenen til næste morgen tidlig ca 6.30 - altså et sted mellem 9½-10½ timer om natten. Om dagen sover hun så en ½ time om morgenen, 2 timer om formiddagen og igen 2 timer om eftermiddagen - ialt ca 4 ½ time. Altså sammenlagt ca 14 timer i døgnet, nogle dage måske lidt mere. Det er altså sammenlagt fuldstændig som man gennemsnitligt kan forvente (eller måske snarere håbe på):o)
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke med hende og rigtig godt nytår:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske