Svar: Tilbage til rytmen
27. december 2007
Alder:
14 mdr.
Kære Mayb
Tillykke med at I venter jer igen, det lyder rigtig dejligt og jeg kan naturligvis godt forstå at I gerne vil have skabt nogle gode rutiner omkring jeres dreng og hans søvnvaner nu inden den lille ny kommer:o)
14 måneder gammel sker der rigtig meget med jeres dreng og han er lige nu i en fase, hvor han har ekstra meget behov for tryghed og nærhed. Samtidig vil han sandsynligvis omkring 1 måneders alderen komme i endnu en fase, hvor han på grund af lidt mere voldsomme drømme vil begynde at vågne op om natten, grædende og ulykkelig og derfor kan det, trods den fase han er i nu, godt betale sig at forsøge at skabe gode soverutiner nu. Det er altså ikke kun hensynet til at der snart kommer en lille ny, men også hensynet til jeres dreng selv.
Det lyder som om at jeres dreng i første omgang skal gøres tryg ved sin seng. Han skal forbinde stedet med noget rart og noget dejligt og det lyder som om at det er en god idé, at I starter med at putte ham der. Han protestere voldsomt mod at komme i sengen, når han er faldet i søvn i jeres arme og derfor vil det være godt, hvis I kunne forsøge at gøre ham tryg og roligt fra starten ved at han netop starter med at være i sin seng.
I kan give ham en kop mælk og måske en banan og så sætte jer hos ham og læse en godnathistorie. Det at I sidder der, han lytter til jeres monotome stemme osv. kan give ham en ro og få ham til at slappe af og ikke protestere helt så voldsomt mod sengen. Samtidig kræver I ikke at han med det samme skal sove, men mere at han bare er i sengen, finder roen. Det foregår således også lidt på hans præmisser og i hans tempo.
Efter godnathistorien, så vil jeg anbefale at I forsøger at putte ham ved at I sidder der lidt, betrygger ham i at han roligt kan lægge sig til at sove, synger måske en lille sang, holder lidt i hånden osv. Hvis han lægger sig til at sove mod at man sidder hos ham, holder i hånden, kærtegner ham blidt - så er det givet godt ud. Det er langt bedre at bruge 15 minutter på dette end 1 time med gråd og udmattelse.
Det kan også være at han slet ikke kan forholde sig til at I sidder hos ham og her kan det være en rigtig god idé at tage strygetøj med op på værelset. Når man står og stryger så er man i nærheden - går ikke fra ham, kan tale lidt med ham (ikke for at underholde, men mere 'mor er lige her, kan du lægge dig ned og sove, nat-nat') uden at give ham for meget opmærksomhed og samtidig får man noget fra hånden på en monoton og dermed beroligende virkning. Derudover vil det at sige til ham at han selv skal lægge sig ned være en god ting, i forhold til at lære ham atter at sove i sin egen seng. Det har altså noget at sige at det er ham selv der gør det en gang imellem og ikke jer, der gentagende gange putter ham og han rejser sig igen.
Alternativet er at gå fra ham, putte ham, betrygge ham i at I er der, passer på ham osv. og at han roligt kan lægge sig til at sove. Herefter gå fra ham, men aldrig være væk i mere end højst 3 minutter og ikke forlænge tiden. Også gå tilbage til ham selvom han ikke græder, så han kan se at det passer, at I er der og kommer som I har sagt:o)
Der er rigtigt mange børn som bliver ulykkelige når man går og hvor man sagtens kan sidde hos dem og de så lægger sig til at sove. Jeg er af den overbevisning at når børn beder om tryghed, så skal de skal naturligvis have den og når børn græder for at forhindre deres forældre i at gå, så er det et udtryk for smerte og det handler ikke om at de vil have deres vilje eller at ønsker at bestemme. Børn der klynger sig til voksne for at kunne falde i søvn, er inde i en periode, hvor de har behov for dette og kun ved at give dem den kontakt de beder om, får man dem til at slappe af og det giver på sigt langt bedre sovevaner end hvis man går.
Derfor er det meget vigtigt at I skelner jeres drengs gråd fra hinanden. Hvis han græder fordi han er utryg, han klynger sig, han vil ikke sove alene, han har brug for stor fysisk kontakt osv for at sove - så skal man være der og man skal være der 100 pct. Men hvis han småklynker lidt, forsøger at få lov til at lege lidt længere, gerne vil have lidt underholdning osv. så er der ikke noget problem i at gå. Her skal man så bare betrygge ham i at han roligt kan lægge sig til at sove og så skal man hele tiden gå frem og tilbage, så han ikke føler sig forladt, men oplever at man rent faktisk mener han skal sove nu og så betrygger ham i det.
Jeg håber mine overvejelser hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o) Rigtig godt nytår:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske