Brev:
Tvillinger og søvn
27. december 2007
Alder:
6 mdr.
Tvillinger og søvn
Hei Helen,
Vi er så heldige å ha fått to deilige og meget glade piker, men spesielt den ene volder oss store problemer om aftenen. De vil nemlig ikke sove. Det er fryktelig slitsomt og vi er nesten desperate etter hjelp. Vi vet ikke hva vi skal gjøre for å hjelpe dem med å falle i søvn.
Vi tror det kan skyldes separasjonsangst eller sult.
De er født i uke 33+0, og er nå 6 måneder (korrigert 4.5 måned). De har et godt helbred og har vært forskånet for problemer som følge av fortidlig fødsel.
De har aldri spist særlig mye, og ligger litt under vekstkurven. I starten av desember veide de 4.6 og 4.7 kg.
Jeg fullammet dem inntil de var 5 måneder, da klarte jeg ikke dekke deres behov lenger. Jeg ammer dem fortsatt om natten. Da de ble ammet spiste de ca hver annen-tredje time på dagen og stort sett hele aftenen.
For fire uker siden introduserte vi fast føde. De får nå grøt formiddag og aften.
Typisk ser en dag slik ut:
• Flaske når de våkner ved 8-tiden. Da kjemper vi med å få i dem 120 ml.
• I 9.30-tiden legges de ut for å sove et par timer.
• Ved 12-tiden får de grøt laget på ca 50-75 ml melk tilsatt fruktmos. Mer spiser de ikke, men dette gir de uttrykk for at de synes er meget godt. De vil først drikke en times tid etter at de har spist. De drikker sjeldent mer enn 50 ml etter et grøtmåltid. Det foregår ved at man må avlede oppmerksomheten med en rangle, slik at de ”glemmer seg”. Hvis ikke nekter de å drikke.
• Fra 14-tiden sover de et par timer. Når de våkner forsøker vi å gi dem litt melk, men dette er sjeldent en suksess. De drikker 60 til 100 ml.
• Ved 19- tiden får de grøt . Da spiser de samme mengde som tidligere på dagen.
• Vi prøver å få dem i seng til kl. 20.00, da min kjæreste først er hjemme fra arbeid kl. 18. De pusles og vi leker litt - stille og rolig! Før de skal i seng får de en flaske med alt fra 60 til 100 ml. Denne er de heller ikke særlig mottakelige for. De bøvses, legges i seng og får en god natt sang. Så starter festen.
Tvilling A pleier som regel å falle i søvn etter relativt kort tid, mens tvilling B har store problemer med å finne roen. Hun gråter ofte med lukkede øyne. Etter en stund med gråt og uro fra tv B våkner også tv A. Deretter kan det ta opptil 4 timer å få dem til å sove. Da er de fullstendig utmattede. Det hender også at begge sovner etter at tv B har blitt vugget i søvn, men våkner friske etter en time. Vi har prøvd det meste, men ingenting ser ut til å fungere.
Vi har lest noen bøker om temaet, og prøvd å benytte oss av Elizabeth Pantleys metode som beskrives i ”Sov igennem uden gråd”, men synes denne er litt diffus og vanskelig å følge. Den ser ut til å egne seg best for barn som sover dårlig. Våre barn sover som regel godt når de endelig sovner, men det er som regel rundt midnatt.
Vi er litt uenige om hvordan vi skal få dem til å sove. Jeg synes det er ok at de gråter litt, mens min kjæreste helst ser at de faller i søvn helt uten gråt. Jeg har nettopp ferdiglest ”God natt og sov godt”. Vi prøvde metoden for et par dager siden. Det endte med at vi tok to hulkende babyer opp, og la boken på hyllen. Denne metoden kommer ikke til å bli benyttet her i huset.
I forhold til søvn vet vi heller ikke om vi skal regne dem for å være 4.5 måned eller 6 måneder?
Vi har forsøkt å skille dem ad, men det fungerer dårlig. De er meget oppmerksomme på hverandre, selv om de ligger i forskjellige rom er søsteren solidarisk og gråter med hvis den ene er ulykkelig.
Vi har også prøvd å holde hånd, pakke dem godt inn i dynen, gi dem et stykke tøy som lukter av mor..you name it! Det eneste som fungerer på tv B er å sitte med henne til hun faller i dyp søvn, og deretter legge henne i seng.
Jeg nevnte tidligere at vi trodde det kunne være separasjonsangst. De tre første månedene sov de sammen med oss i en stor seng. Jeg hadde en på hver side om natten, da de spiste hver annen time. De sover fortsatt på vårt værelse. Dette synes vi er en god løsning da de skal ha en nattamming og de skal ha sutt noen ganger i løpet av natten når de har tapt den. Kan det være de er bange for å være alene?
Har du noen råd til hva vi kan gjøre for å få dem til å sove? Hvorfor våkner de alltid etter en liten time når de først har sovnet? Hvorfor kjemper de så med å falle i søvn når de viser alle tegn på at de er trøtte? Det skal nevnes at de sover meget godt i løpet av dagen. Jeg har aldri fått dem til å sove mer enn en liten powernap innendørs i løpet av dagen. De må ut for å sove.
Som nevnt har vi også problemer med å få dem til å ta flasken. Synes det er vanskelig å få i dem drikke samt at de ikke spiser særlig store mengder grøt. Jeg vet ikke hvordan jeg kan gjøre det noe annerledes med hensyn til mating. Skal de spise hyppigere blir det kun fokus på mat all den tid de er våkne. Det virker ikke som om de spiser til de er gode og mette, kun til de ikke er sultne lenger. De drikker så lite, og jeg føler jeg er etter dem med en flaske konstant. Det er mulig de får det de trenger, men de spiser ikke i nærheten av det som står som anbefalt på mme-pakken. Gjør vi noe galt med hensyn til mating?
Håper du kan gi oss noen gode råd slik at vi kan komme på den rette vei.
Med venlig hilsen
Claus og Kristin