Svar: Flasken mætter for meget?
28. december 2007
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Rasmus er nu knap 8 måneder gammel og derfor vil han godt kunne begynde med små brødhapsere som du også forsøger med, men stadig er det vigtigt at han får grød og mos ved siden af. De fleste børn vil i 7-8 måneders alderen kunne spise 4 måltider mad og derudover få lidt i hånden som mellemmåltider. Samtidig er det uroligt vigtigt at udnytte deres naturlige lyst til at putte i munden og sundhedsstyrelsen taler ligefrem om at der er et vindue, som man skal søge at udnytte.
I forhold til mælk, så har han stadig behov for en del mælk, ofte vil 4 flasker dagligt være passende i 7-8 måneders alderen og i 9-10 måneders alderen kan nedsættes til 3 flasker dagligt og først efter 10 måneders alderen nedsættes yderligere til 2 flasker dagligt (400ml) som så vil sikre barnet sit jernbehov frem mod 1 års alderen. Hvis børn har behov for 3 flasker dagligt, for at nå op på 400ml så må det være sådan - nogle børn kan jo sagtens tømme en flaske på 200ml, hvor andre har sværere ved det. Hvor mange flasker man skal give afhænger således også af, hvor meget barnet drikker af gangen.
Det er altid en god idé at give flasken efter at barnet har spist sin skemad. Det sikrer at barnet ikke drikker så meget mælk, at der ikke er plads til skemaden efterfølgende.
En plan for dagen til et barn på omkring 8 måneder, hvor jeg har forsøgt at passe jeres dagsrytme ind, kan se således ud:
Tidlig morgen 05.30: Flaske
Sover morgenlur
Formiddag 9-10: Havregrød, evt med frugtmos, vand af kop. Må også meget gerne sidde med lidt frisk frugt i hånden, brødskoper, f.eks. ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden, øve sig og styrke sin mundmotorik. Vand af kop.
Sover formiddagslur
Frokost 12-13: Grøntsagsmos med kød eller fisk, og ved siden af små brødhapsere med smørbart pålæg. Du må også gerne give ham en rest fra aftensmaden, det kan være indmaden af en frikadelle, det kan være lidt godt godt pasta, lidt ris med lidt sovs osv. Naturligvis i en konsistens, som han kan kapere. Lad ham også her sidde med lidt agurkestænger, brødskorper og lignende i hånden. Vand af kop
Det ser ud som om at Rasmus ikke sover om eftermiddagen og det kan godt være at det ikke er nødvendigt for ham, de fleste børn vil dog i 8 måneders alderen fortsat have behov for at sove en lille lur her...
Derfor vil en flaske her efter frokost måske få ham til at sove en lur igen og det kunne så gøre, at han ikke gik helt så hurtigt i seng om aftenen og ikke var så træt, så han kunne spise lidt mere der.
Eftermiddag 16: En lille portion flerkornsgrød, øllebrød eller lignende, evt. med lidt frugtmos, vand af kop. Frisk frugt i hånden at sidde med selv, det kan være stykker af appelsin, melon osv. hvad du nu kan få i øjeblikket. Du kan også på dette tidspunkt give ham lidt sveskemos, da det kan have god virkning på hans mave.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød og fisk og ved siden af mere og mere af jeres mad. Han må meget gerne begynde at få alt hvad I spiser, naturligvis i en konsistens som han kan kapere, men giv ham gerne kød, fisk, ris, pasta, grøntsager og sovs af forskellig slags. Maden må gerne smage af noget og I må meget gerne variere. Hvis I en dag, får noget som slet ikke er børneegnet, så vil det være helt okay at I giver ham et glas industriel børnemad. Det er jo netop vigtigt at udnytte det 'vindue', der er til stede netop i denne alder:o) Vand af kop
Puttes til natten med en flaske kl. ca 20
Sen aften 23-24: Evt. flaske
Du skriver at du er bange for at han ikke vil drikke væske nok af kop. Prøv med et lille snapseglas som passer bedre i størrelsen til hans lille mund, prøv i det hele taget forskellige typer. En tudkop kan også bruges, men du har naturligvis ret i at han skal lære at drikke af en almindelig kop og øvelse gør mester. Dog må væskeindtaget vel prioriteres i forhold til, hvad kop han drikker af...:o) Nogle har også glæde af at give deres børn vand af en kildevandsflaske og børnene synes det er sjovt.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig til at se hvordan en dag kan se ud. Man skal naturligvis ikke være rigid og hvis Rasmus trives sådan som jeres dagsplan er, så er det helt okay. Som sagt lyder antallet af flasker du tilbyder ikke problematisk, men det er vigtigt at han som udgangspunkt først får dem efter at have spist rigtig mad. Hvis du oplever at de 200ml om morgenen mætter for meget, så må du naturligvis også gerne prøve at skrue lidt ned, men igen skal hans mælkebehov jo også dækkes.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o) Godt nytår.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske