Svar: Skemad og fast soverytme
28. december 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Lena
Det lyder jo umiddelbart som om at Magnus godt kan være parat til lidt skemad, i første omgang vil det dog være rigtig godt, hvis du kunne forsøge at amme ham lidt hyppigere, eller lægge ham til begge bryster ved hver amning, så du på den måde forsøger at øge din mælkemængde lidt. Hvis det ikke hjælper noget at fylde ham lidt ekstra op med mælk så vil det være fint at du giver ham skemad, - du kan naturligvis også forsøge begge dele på en gang.
Det er jo som du beskriver vigtigt at starte stille og roligt op. Magnus er først lige blevet 4 måneder og det er vigtigt at hans tarme har tid til at følge med. Nogle børn har ingen problemer med dette, for andre er det meget svært. Nogle familier vælger i stedet for skemad at tilbyde barnet en flaske inden natten, det kan være med modermælkserstatning eller vælling. Fordelen ved dette er at barnet spiser en større mængde, bliver mere mæt og at halveringtiden er længere, hvorfor barnet ofte er mæt i længere tid end hvis barnet ammes. En flaske erstatning eller vælling er en blidere overgang end en stor mængde grød, når man kun er 4 måneder gammel.
Nu hvor du er begyndt med grød og oplever at Magnus er glad for det, så vil det dog også være okay at du fortsætter med dette. Forsøg dog med lidt af gangen, giv ham kun ½ dl. og følg efter med bryst, også selvom han kan spise 1 dl. Det er bedre at give ham 1 dl. 2 gange dagligt end 1 dl. en gang dagligt - det sikrer at han fortsat har plads til mælken efterfølgende og er samtidig med til at holde hans mave igang.
Man kan diskutere hvornår man skal lade barnet sove på eget værelse. Personligt synes jeg ikke børn skal sove alene før de er omkring 6 måneder gamle og dette handler om risikoen for vuggedød. Der er lavet undersøgelser som viser at børn har godt af at sove i samme værelse som forældrene, hvilket ikke er det samme som at sove i samme seng. Derfor vil jeg foreslå jer, at I i første omgang forsøger at få jeres dreng ud af jeres seng og lader ham sove i sin egen seng, lærer ham dette, får ham til at føle sig tryg i den. Og når han så er omkring ½ år, så kan I flytte ham på eget værelse.
Hos jer lyder det jo ikke som om at han forstyrrer jer om natten, men mere at det efterhånden er lidt irriterende at han ligger imellem jer og det kan jeg godt forstå. Så mit råd er altså at I i første omgang forsøger at lære ham at sove i egen seng for så derefter at flytte ham. Det betyder altså at når du er færdig med at amme ham, så skal du lægge ham over i hans seng og lade ham sove videre der.
Man kan godt i takt med at man begynder med skemad, begynde med lidt mere faste rutiner og en fast plan for dagen. En plan med 1-2 måltider skemad kan se således ud:
Tidlig morgen: Amning
Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost: Grød af ris, majs, hirse, boghvede, evt. med lidt frugtmos. Det er en fordel at vælge kogt mos af æble, pære eller forskellige bær. Hold igen med banan. Vand af kop. Ammes evt. efterfølgende.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes
Sen eftermiddag: Ammes evt. igen og puttes til sen lur, powernapper ofte kun 30-45 minutter her.
Aften: Evt. grød af ris, majs, hirse, boghvede, evt med lidt frugtmos, vand af kop. Ammes efterfølgende.
Ammes og puttes til natten
Sen aften: Ammes
Nat: Ammes evt.
Som du kan se er der puttet ekstra amninger ind her, bla. efter skemad og også evt. amning midt nat. Dette har jeg gjort for at vise dig, hvordan du netop med hyppigere amning kan øge din mælkemængde og på den måde gøre overgangen til skemaden længere og måske også mere blid for hans mave. Det er således ikke fordi at han skal ammes så meget, men fordi at hyppig amning netop er med til at øge mælkemængden. Det vil sige at det giver mere mælk at amme hver anden time fremfor hver 4 time. Samtidig er mælken jo som sagt med til at holde maven igang og gøre at han bedre kan optage den skemad han får. Normalt vil man kunne øge mælkemængden over 1½ døgn, hvis man lægger hyppigt til.
Når du skal have ham til at sove for sig selv, så start med at øve dette om dagen, am ham, svøb ham og put ham i barnevognen eller i hans seng og lad ham sove videre der. Når I lægger ham fra jer, skal det være inden han falder i så dyb søvn, at han ikke ænser at han bliver flyttet. Det er synd for ham, hvis han sover godt og idet han så lægges ned, så oplever han et skift og bliver forskrækket fordi han pludselig er lagt et helt andet sted. Det er utrygt. Det er derfor vigtigt at han lige når at følge lidt med i at han rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor han er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre.
Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke. Rigtig godt nytår:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske