Svar: Vores datter er bange
28. december 2007
Alder:
2 år, 2 mdr.
Hej med dig
Sikke noget, jeg kan godt forstå du synes det er svært:o) Det er ærgeligt at morfar som julemand ikke var en succes, men sådan er det faktisk ofte.. Det er altså ikke fordi der er noget galt med din datter, men hun kan slet ikke forholde sig til alt det der sker hos jer og i hendes liv i øjeblikket.
Det er altid svært at være forældre til et barn som pludselig viser angst for noget, som man som voksen ikke føler hun behøver være bange for. Det er dog meget vigtigt at man accepterer at hun har det sådan og derfor er det rigtig fint at morfar viste hende sandheden, at det var ham som var klædt ud.
Det er en del af børns udvikling at være bange for ting og de vil være bange for forskellige ting hele vejen igennem deres opvækst. De kan være bange for fremmede, bange for mørke, bange for at være alene, bange for hunde, edderkopper osv. og altså også bange for julemanden eller måske klovnen i cirkus.
Jeres datter er stadigvæk så lille at det er rigtig svært for hende at skelne imellem virkelighed og fantasi og det betyder, at når hun møder en figur som "julemanden", så er hun ikke i stand til at vurdere om personen eller det personen gør er rigtigt og virkeligt. Hun forstår det simpelthen ikke og det vi ikke forstår, virker jo ofte skræmmende.
Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssig, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.
Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af angst for f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever det også en fysisk reaktion som f.eks. hjertebanken og gåsehud og alt efter hvor gammelt barnet er, kan det have forskellige tanker og forestillinger. Angst er ofte forbundet med bekymring om fremtidige eller tidligere trusler, hvorimod frygt er mere her og nu orienteret.
Med den alder jeres dater har så er det helt naturligt at hun kan føle angst og være bange for f.eks. mørke og lyde. Hun ved godt at noget kan være farligt, at man kan blive væk fra sine forældre osv. og netop mørke og fremmede lyde som man ikke kender, kan gøre børn bange i denne alder. Det er også ofte i 2-3 års alderen at nogle børn begynder at tale lidt om og sætte ord på deres angst.
Du har fuldstændig ret i at du dog stadig ikke får så meget at vide om, hvad der reelt foregår i hendes tanker og at du derfor nogle gange må gætte dig lidt frem. Prøv at lade være med at spørge hende, hvad hun er bange for. Prøv i stedet bare at sætte ord på den følelse hun har og bekræft at du passer på hende. "Ja du kan ikke lide julemanden, det er okay, mor passer på dig".
Derudover er det rigtig vigtigt at I bevarer roen, hvis hun mærker at I bliver utrygge og urolige, så smitter det af på hende og gør det værre. Prøv derfor at bevare roen og i det hele taget virke så afslappede omkring det som muligt. Igen uden at ignorere og uden at negligere det hun føler.
Det er altså meget vigtigt at man som forældre tager det barnet oplever alvorligt. AT man lytter til hende, prøver at sætte sig i hendes sted og så betrygger hende ved at vise at man forstår hvordan hun har det og gentagende gange fortælle at man passer på hende.
I takt med at hun bliver ældre, så vil det være rigtig godt at lade hende lege med klædeudtøj af forskellig slags. Det vil give hende lidt mere forståelse af, hvad det vil sige at være klædt ud, - diverse uhyrer, vilde dyr, sørøvere, spøgelser, hekse, trolde, prinsesser, og masser af tilbehør som parykker, briller, kunstige næser, skæg osv. vil stille og roligt være med til at give hende forståelsen for at julemanden også er klædt ud, ligesom når hun selv klæder sig ud...
Så lige nu er jeres datter inde i en fase, hvor hun skal forholde sig til at være blevet storesøster, til nyt hus, til julemanden og til i det hele taget at være i en alder, hvor man er bange for forskellige ting. Det bedste I kan gøre er derfor at give hende den tryghed hun beder om, være der for hende, præcis som I allerede er.
Håber mine tanker hjælper jer videre også denne gang. Rigtig meget held og lykke fortsat og kom godt ind i det nye år - I skal nok ikke tage hende med uden for og kigge på raketter. Hvis hun er vågen, så lad hende kigge indendøre, ellers så prøv om I kan få hende til at sove fra det hele...
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske