Svar: Morsyg - 8 mdr.
28. december 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Mor
Det er helt normalt at børn i især 7-10 måneders alderen opfattes som mere morsyge, mere pylrede og klyngende til deres mor. Det hænger sammen med at barnet her er i separationsfasen, hvilket betyder at barnet øver sig i at bevæge sig lidt mere ud i verden på egen hånd, vender sig mere mod verden generelt, men ikke kan gøre dette uden den trygge base, som mor naturligt er.
Ofte hænger det sammen med og er særligt forstærket i den periode, hvor barnet begynder at kravle og måske du kan fornemme at din datter rent fysisk også er begyndt at bevæge sig lidt mere rundt. Samtidig så hjælper det så også ofte, når først barnet er i stand til at kravle og således i stand til at flytte sig selv og komme ud til mor, når der er behov. Men lige den periode, hvor barnet endnu ikke kan følge med, flytte sig, kan godt være lidt svær for jer alle.
Derudover er din datter også så lille at hun simpelthen ikke forstår at du stadig er der, hvis hun ikke kan se dig. Går du ind i et tilstødende lokale, så føler hun sig forladt. Hun har altså endnu ikke lært at du er lige inde på den anden siden af muren. Det hjælper at tale med hende, så hun kan høre din stemme og tage hende med eller opfordre hende til at følge efter dig.
Det vil også være en god idé at I leger gemmeleg, borte-tit osv. da netop disse lege er med til at give hende en bevidsthed om at man stadig godt kan være der, selvom man ikke lige kan ses.
Jeg synes i øvrigt at I skal give jer selv lov til at spise ude en aften og få bedsteforældre eller andre som kender hende godt, til at passe hende et par timer. Hvis hun er særligt tryghedssøgende om aftenen, så kan I i første omgang vælge at lade dem passe hende om dagen, så I tager en frokost i byen - det kan måske gøre det lidt lettere for alle parter.
Jeres datter vil sandsynligvis være ked af det, når I siger farvel men falde til ro, når I er kørt. Græder hun længe og bedsteforældrene ikke kan få hende rolig, så må I naturligvis køre hjem igen, men ellers vil det være fint at I aftaler at I kører og de så ringer, hvis der er problemer. Du og din kæreste skal prøve at slappe af og nyde de timer I kan have sammen. Det er også vigtigt og det er helt okay.
Rigtig meget held og lykke og rigtig godt nytår:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske