Svar: Ammestop - 1 mdr.
16. februar 2004
Alder:
1 mdr.
Kære Gitte
Det tager tid at etablere en amning og det kan tage et sted mellem 3-5 uger alt efter, hvordan forløbet har været.
Det tager tid at få "sålelæder" på vorterne. Vorterne bliver hærdet af at din datter dier hos dig. Din datters tunge er ru, som en kattekillingstunge og når hun dier bruger hun sin tunge til at malke på vorten med. Derfor slider tungen på vorten.
Derudover synes jeg ofte at man ser en tendens til at kvinder med lys hud (f.eks. kvinder med rødt hår) har mere sarte brystvorter, end mørkpigmenterede kvinder. Måske hører du til de lyse?
Netop fordi det er din datters tunge, som arbejder med vorten, og dermed slider på den, så kan det være en fordel at skifte immel de forskellige ammestillinger. På den måde er det ikke det samme sted, der bliver arbejdet på vorten og på den måde kan du aflaste brystet lidt.
Med hensyn til brug af malkemaskine, så kan dette også være en stor fordel, da den ikke slider på vorten på samme måde. Markedet for brystpumper er stort og nogle modeller er bedre end andre. I dit tilfælde vil det nok være en god idé at bruge en elektrisk malkemaskine - mon ikke det skulle være muligt at leje en sådan, der hvor du bor?
Ved at bruge malkemaskinen kan du få din mælkeproduktion op igen, men det vil fortsat være nødvendigt at du lægger din datter til brystet. Både fordi hun kan hærde vorterne, men også fordi hun kan stimulere og tømme brystet på en anden måde end en maskine.
Jeg vil også lige nævne at hul på vorterne gennem længere tid godt kan skyldes forkert sutteteknik. Har du tjekket om din datter evt. har for kort tungebånd? Du ser det ved om hendes tunge er hjerteformet, eller at den ligesom er kløvet i spidsen, når hun rækker den frem. Kort tungebånd kan klippes. Det gøres af en læge og det er et meget lille indgreb, som nogle gange har positiv effekt.
Du skal også være opmærksom på om din datter har hvide belægninger i munden, som tegn på en evt. svampeinfektion. I givet fald har du sikkert også svamp på brystvorten og det kan være meget smertefuldt.
Det var nogle af de ting jeg lige umiddelbart kunne komme i tanke om. Der er sikkert mere. Hvis du gerne vil have noget uddybet er du velkommen til at kontakte mig igen.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske